What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Naomi Universal restauratie project - Monsutāte

Vandaag bezig geweest met de joystick (en natuurlijk de aansluiting met mijn SF2 bord!!!) maar wat een leuk en bevredigend klusje is dat zeg! :D GE-WEL-DIG!

Leuk om te doen, beetje puzzelen en erachter komen dat de supergun een joystick en tegelijkertijd een joypad op de player 1 aansluiten geen leuk idee vindt. Nog niet helemaal klaar maar player 1 werkt en player 2 kan bewegen. Dus binnenkort de laatste knoppen en de kick harnass aansluiten en dan kan ik 2 player gaan knallen! :D

Het is nog een beetje een rommeltje en niet alle knoppen zijn kleuren gecodeerd maar dat komt wel als het allemaal werkt.

2015-08-23%2017.47.45.jpg
2015-08-23%2017.47.25.jpg
2015-08-23%2017.47.56.jpg
2015-08-23%2017.48.04.jpg

Na de joysticks zijn de speakers aan de beurt en daarna het bezel scherm.

De man van de airhockey heeft dalijk gewoon een werkende Naomi cab waar ie op kan knallen.. Hoe gek kan het lopen :) succes Pieter !

Nou toch maar weer even een updateje voor degene die het interesseert :D

Inmiddels heb ik alle wiring weer uit de kast getrokken en er een MAME PC ingegooid. Omdat ik een 1P6B CP had liggen en ik toch ook tegenwoordig een SHMUPje wel lekker vind wilde ik de NAOMI ombouwen tot een vertical om naast mijn NAC te staan die dan dedicated horizontal blijft.

Inmiddels is dat met het nodige sloopwerk gelukt. Ik heb het frame van de TV afgehaald om het goed op te hangen en ook dichter tegen de bezel te krijgen. Er zitten nog dikke vette gaten naast het scherm maar die wil ik simpelweg wegwerken met een bezel van karton of plastic (zwart uiteraard). Afwerking zal dan ook met plexiglas zijn zodat je het liefst helemaal het scherm niet meer zien als hij uitstaat.

Control panel wat roze knopjes in en een gele balltop... omdat het kan (en het enige alternatief was welke ik had en ok paste.

Xin-Mo hangt er in en deze is via JoyToKey aan MAME gehangen en dat werkt als een tierelier.

Daarnaast ben ik nu met MALA aan het kijken of ik een simpel vertical menu in elkaar kan flansen die de SHMUPS moet kunnen starten direct vanuit de opstart van Windows.

2015-12-17%2021.10.36.jpg

2015-12-17%2021.10.31.jpg

2015-12-17%2021.10.15.jpg

Xin-Mo en steam werkt ook lekker, mocht je dat willen proberen.
Maarre, lekker bezig chef.

Je zou eens kunnen kijken of je de ijzeren randen van het scherm met 2 plastic latten in de kleur van je Bezel tussen kan zetten.

Da Dude":3tqpujfa said:
Xin-Mo en steam werkt ook lekker, mocht je dat willen proberen.
Maarre, lekker bezig chef.

Je zou eens kunnen kijken of je de ijzeren randen van het scherm met 2 plastic latten in de kleur van je Bezel tussen kan zetten.

Ik had de xin mo inderdaad gekocht voor Steam en dat werkt super met de controller mode van Steam trouwens. Dus zeker een idee maar heeft steam vertical full screen shmups eigenlijk?

Of ze full screen zijn weet ik niet, maar shmups zat.
Heb ik niet getest. maar zal ik is proberen

Da Dude":2vz3em7d said:
Of ze full screen zijn weet ik niet, maar shmups zat.
Heb ik niet getest. maar zal ik is proberen

Ik heb een paar gratis SHMUPs van Steam geprobeerd maar full screen vertical heb ik nog niet gevonden helaas. Dat zou helemaal vet zijn. Maar mocht je wat tegen komen dan verneem ik dat graag. Steam voor op de tate zou helemaal het einde zijn.

Inmiddels weer een stapje verder met de bezel van de bezel om het zo maar even te noemen. Ik heb een stuk zwart soort van schuim materiaal gevonden met daarop aan beide zijden zwart papier. Snijdt bijzonder lekker met een stanleymes en deze heb ik om het scherm geplaatst. Hij moet nog netjes aangepast en geplaatst worden maar dit is het voor nu geworden:

2015-12-21%2021.34.12.jpg
2015-12-21%2021.52.45.jpg
2015-12-21%2021.53.20.jpg
2015-12-21%2021.53.37.jpg

Ik ben helemaal niet ontevreden. Nog brons plexiglas plaatsen en dan hoop ik daarmee verder de bezel van de bezel weg te kunnen werken. 8)

Zo, dat is een verbetering.

evt kun je je scherminstellingen van Windows aanpassen, en zo je scherm draaien.
Misschien dat je zo de games kan starten.

Ik ga zsm wet proberen voor je.

Inmiddels heb ik dit project omgedoopt tot Monsutāte (Monsuta + Tate // Monster Tate) :mrgreen:

Gisteravond en vanmorgen ben ik bezig geweest om de CP op te leuken en kon het niet laten om Chris zijn voorbeeld te volgen en heb geprobeerd om mijn CP te wrappen:

2015-12-24%2019.50.47.jpg
2015-12-24%2019.51.05.jpg
2015-12-24%2019.51.11.jpg
2015-12-24%2019.53.51.jpg

Zoals jullie kunnen zien zat er redelijk wat roest op. Met name oppervlakkig maar een stukje was redelijk aangetast. Lekker staan schuren om vervolgens de hele CP een lekkere laag grondverf gegeven om eventuele verdere oxidatie te voorkomen.

Vanmorgen even lekker staan wrappen en de buttons en joystick weer geinstalleerd en dit is het resultaat tot dusver:

2015-12-25%2010.58.35.jpg
2015-12-25%2010.58.41.jpg
2015-12-25%2010.58.47.jpg

Vermoedelijk is dit mijn tijdelijke setup tot ik een mooie CP sticker heb gevonden of een mooie sticker heb kunnen maken. Maar op zich ben ik niet ontevreden over dit resultaat.

Na veel irritaties van het scherm vandaag toch gestart om de bezel aan te passen... Kan iemand mij helpen te herinneren waarom het NIET goed is een decoupeerzaag in je cab te zetten? :shock:

2016-10-01%2021.47.25.jpg

Nou nog niets maar het was wel even slikken voordat ik de stap aandurfde. Morgen ga ik het binnen deel inkorten. Ik ben er alleen achter gekomen dat de witte kap ook te smal is voor de LCD. Dus daar moet ik ook nog een oplossing voor vinden.

Ik heb gehoord dat je beter een dremeltool ipv een decoupeerzaag voor harde plastics kunt gebruiken :roll: ;)
Maar zo te zien is de klus geklaard toch?

K405":mhxk8tsj said:
Ik heb gehoord dat je beter een dremeltool ipv een decoupeerzaag voor harde plastics kunt gebruiken :roll: ;)
Maar zo te zien is de klus geklaard toch?

Eens, dat kan ik ook zeker adviseren maar was een kwestie van keuzes. Ik heb geen dremel en verwacht dit niet veel vaker te doen. Het is gelukt maar iets te grof gezaagd wel. Ik had graag uitstekende randen gehad maar met de zaag hem je minder controle waar sommige punten geen randje meer hebben. Later meer hierover, ben nu aan het plakken :mrgreen:

En wat tussentijdse kiekjes...

Op maat gesneden en even testen:
2016-10-02%2011.13.28.jpg

En dan ook maar gelijk plakken:
2016-10-02%2012.03.08.jpg

De witte randjes heb ik er zelf ingemaakt. De theorie is dat deze plakrandjes het binnenframe moeten laten hangen in de bezel op de nieuwe positie. Dan kan ik hem netjes vast plakken om het daarna iets beter vast te zetten ter voorbereiding op het plamuren aan de andere kant.

Back