What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Naomi Universal restauratie project - Monsutāte

Nou inmiddels liggen piekeren hoe ik nu het frame ga maken. Het bleek toch wel wat lastiger dan ik dacht maar het begin is er.

Het vierkante aluminium frame heb ik uitgebreid met zelfgemaakte beugeltjes. Let niet op de lange bouten, dit was het enige dat ik voorhanden had op basis van 5mm :roll: maar dient als prototype ondersteuning en kunnen makkelijk vervangen worden. De beugels dienen als basis voor de horizontal setup. Eerst had ik alleen de een 2mmx25mm alu plaatje gebruikt maar dat bleek duidelijk te dun voor het volle gewicht van de LCD. Ik heb daarom geprobeerd om er een 45 graden hoek ondersteuning eronder te zetten zodat het aluminium niet meer buigt en dat werkt erg goed.

image4-2.jpeg
image3-4.jpeg
image6-1.jpeg
Het is geen kwalitatief hoogstandje in aluminium bewerking maar het is het beste dat ik kon doen met een hamer en de rand van een bureau :lol:

Dit is inmiddels het resultaat:

image7-1.jpeg
image8-1.jpeg

De LCD zit *gecensureerde scheldkannonade* 1cm te hoog maar voor nu vind ik het wel best. Ik ga dat nog wel corrigeren want ondanks dat je het niet echt ziet gaat dat (voor mij in ieder geval) wel opvallen als de definitieve bezel erop zit. Het verschil tussen 3cm boven en 5cm onder ga je gewoon zien en dat zal mij gaan storen :roll:

Over de bezel heb ik ook nagedacht, het moet een constructie worden waarbij er een extra zwarte bezel onder de standaard bezel van de naomi komt maar het wordt geen saaie rechte bezel. Later daar meer over. Nu eerst mijn vertical beugels bouwen :D

Was er geen mogelijkheid om de constructie te hanteren die Jinxz ook gebruikt voor de RiftRacer? Ofwel, twee aluminium strips in een kruis, bevestigd aan de originele mount points van de monitor? Als de monitor/TV een VESA-type mount heeft, staat deze meteen goed in het midden.

Ja op zich had dat wel gekund met de ophangpunten die er zijn. Het enige waar ik dan tegenaan zou lopen is dat als ik mij setup wil veranderen in een vertical setup ik dan alles moet lostrekken om het scherm van positie te veranderen. Nu is het plan om alleen de voorkap maar te verwijderen om de hele setup met draden en al en in een keer te kantelen zonder veel geneuzel en gepeupel. Maar goed dat is de theorie :D

Aangezien het toch takke(n)weer was ben ik lekker verder gegaan met mijn project. De vertical positie is ook af.

image10.jpeg
image9-1.jpeg
image12-1.jpeg
image15-2.jpeg
image13-1.jpeg

Zoals jullie kunnen zien heb ik aan het frame aan de onderkant in de hoeken wat support balkjes geplaatst. Verder heb ik gebruik gemaakt van het zwarte reeds aanwezige frame van de Naomi. Dit frame hield de CRT op zijn plek en was de behuizing van de speakers. Ik heb hier een deel van het frame weggezaagd om ruimte te maken voor de LCD. Vervolgens heb ik daar een metalen plaat op geschroefd waardoor de LCD nu rust op het frame tussen de metalen plaat. Op geen enkel manier kan nu het beeldscherm meer naar beneden.

Hiermee kan ik zeggen dat het frame af is, nu afschilderen en monteren! Oh ja, en de (onder-)bezel maken.

Goed, het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb gedaan maar ik blijf in herhaling vallen, wit verven is echt een b*tch. De verf is meer vloeibaar dan andere en daarom druppelt het meer, je ziet er alles op en je blijft maar schuren, verven, schuren, verven...

Maar, na 3 maanden laag op laag, schuren, laag op laag op laag heb ik eindelijk de knoop doorgehakt, perfectie bestaat niet en nu is het klaar!!! Bijgaand de foto's die in vanavond heb kunnen maken:

image46.jpeg
image48.jpeg
image47.jpeg

Eerlijk is eerlijk, hij is wel hagelwit geworden :D

Inmiddels ben ik begonnen met in elkaar zetten. De poten moeten nog wel een laagje zilver krijgen en de speaker kappen een likje zwart maar dat zijn kleine handelingen die van de week wel komen.

Binnenkort weer meer. Nu gaat het hard 😉

Thanks guys, ondanks dat het alles behalve perfect is ben ik er wel erg blij mee. Als je met je ogen knijpt staat de kast er weer strak bij.

George-Costanza-Squint-and-Shock.gif

Cas als jij zorgt voor een oppervlakte van 30m2 en een uurtarief van € 150,- dan kom ik graag een dagje verven bij je. Anders bewaar ik mijn enthousiasme voor de volgende klus [/sarcasme]. Zelf moest ik het doen met 4m2 en dat is gewoon echt geen doen. Spuiten, wachten, schuren, wassen, spuiten, wachten, schuren etc...en ik heb al een schurft hekel aan verven. Maar goed, geen leuke klus maar wel redelijk bevredigend als het dan uiteindelijk is gelukt.

img_2729.jpg

2015-08-15%2014.51.00.jpg

Na meer dan 2 jaar sinds de start van dit project ziet deze cab dan toch eindelijk een keer het licht! Onder het mom van niet alles hoeft perfect heb ik er van de week een houten ondergrond in gelegd:

2015-08-13%2022.22.15.jpg

En vandaag de voeding en de supergun geplaatst en aangesloten aan het beeldscherm. Game Crystal erin en voila!

2015-08-15%2014.50.27.jpg

Het is nog een beetje een rommeltje en de stekker van het verlengsnoer moet ik nog solderen aan de aan/uit knop maar het begin is er in ieder geval.

Wat ik trouwens niet snap is dat een SCART to RGB stekker die ik had gekocht niet werkt met mijn monitor. Hij geeft aan dat hij niet compatible is. Nu weet ik niet precies wat het probleem is en waarom dat niet wordt gestuurd maar het scherm heeft een RGB aansluiting. Mocht iemand hier een suggestie hebben dan zou ik dat erg waarderen aangezien RGB snoeren makkelijker in de poten geintegreerd kunnen worden dan een scart.

Even wat actie schoten!

2015-08-15%2014.51.49.jpg
2015-08-15%2014.52.17.jpg
2015-08-15%2014.55.34.jpg
2015-08-15%2014.55.39.jpg
2015-08-15%2014.56.54.jpg
2015-08-15%2014.57.56.jpg

Volgende stap is het solderen van de stroomdraden, de voeding op zijn plaats vast zetten, plexiglas ervoor en de joysticks aansluiten.

Met het aansluiten van mijn Xbox en Xbox 360 liep ik tegen een praktisch probleem aan waar ik wel wat advies voor kan gebruiken. Mijn tv heeft maar 1 component aansluiting maar ik wil er meerdere systemen mee aansluiten. Nu heb ik wel gezien dat je voor een tientje of 4 wel een component switch kan kopen maar als er een goedkopere oplossing is dan zou dat wel fijn zijn stiekem. Heeft iemand hier ervaring mee?

Volgens mij kan je ook alle aansluitingen tegelijktijdig aan elkaar koppelen.
Als je dan beide apparaten aan zou hebben staan, dan zou je waarschijnlijk beide beelden door elkaar heen zien of een grote zooi te zien krijgen. Maar dit is wel een goedkope oplossing. Je zou dit zelf kunnen solderen. Benodigheden 5 RCA male plugs en 10 RCA femal plugs, wat draad en een soldeerbout. Ik weet overigens niet 100% of dit zo goed gaat werken, maar het is een idee. Ik heb laatst via ebay een Audio Authority component switch aangeschaft. Echt een top ding. En ik heb daar volgens mij uiteindelijk iets van 45e voor betaald. Er zat geen voeding bij en toen ik een van mijn voedingen gebruikte gebeurde er niets.
Balen! Na wat onderzoek bleek het zo te zijn dat die hufters van AA + en - omgedraaid hadden om zo hun eigen voedingkies te kunnen slijten.
Anyway, het is een topapparaat. http://www.digitalconnection.com/produc ... /1154a.asp

Thanks voor de tip d. Ik kan mogelijk ook iets doen met de HDMI aansluiting en de x360. Dus dat zou ook nog een oplossing zijn. Maar ik moet hier even naar kijken om te bepalen wat het beste is.

Inmiddels heb ik de xbox360 een vaste plek gegeven:

2015-08-16%2020.52.46.jpg

Naar

2015-08-16%2020.56.09.jpg

2015-08-16%2020.56.18.jpg

2015-08-16%2020.55.54.jpg

Mijn enige zorg is dat als de onderkant van de cab helemaal dicht zit dat misschien de temperatuur te hoog kan worden voor de x360 dus misschien dat ik daar nog iets voor moet doen.

Nu ik dit plankje gebouwd heb overweeg ik om de supergun tegen de zijkant vast te maken zodat ik onder de xbox360 weer wat extra ruimte heb voor een PCB ofzo.

Nu eerst de joysticks maar eens gaan installeren.

Goede tip voor de fan Da Dude. Ik ben nogal atechnisch dus voor mijn begrip fan moeten de hete lucht naar buiten blazen en niet koele lucht naar binnen? Of is dat om het even?

@Anunaki, ik overweeg dat ook aangezien jamma niet altijd lekker wordt weergegeven op mijn LCD.

Joysticks zitten erin. Foto volgt later want ik wil vandaag doorgaan met de wiring en de artwork voor de control panel.

Back