What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Naomi Universal restauratie project - Monsutāte

Verven
Goed, weer even een kleine update. Nadat ik met redelijk wat moeite alle stickers had verwijderd heb ik het hele onderste gedeelte geschuurd, afgenomen, gedroogd en toen gespoten. Volgende dag, geen witte kast maar gewoon een mooie vergeelde kast WTF! Volgens de instructie gespoten met Motip verf trouwens, 25 a 30 cm afstand. Ondanks de afstand zaten er toch een aantal druipers op.

Vanavond de druipers geschuurd en weer even licht de hele onderkast opgeschuurd om vervolgens weer te spuiten. Zelfde verf, afstand 10 a 15 cm van de kast. Het blijkt gewoon een dunne acrylverf en het irritante is dat hij snel druipers geeft als je al 2 keer over de oppervlakte spuit. Voornamelijk de zijkanten geven problemen waarschijnlijk puur door het verticale oppervlakte. Dit maal heb ik gewoon lekker dik gespoten met als gevolg, jawel, druipers.

Op zich niet erg, kwestie van schuren en opnieuw spuiten alleen nu is de vraag hoe kan ik straks een nette strakke witte laag op de bestaande laag zetten zonder dat ik druppels of druipers krijg? Ik overweeg nu om telkens de kast op een kant te zetten om vervolgens alleen het horizontale gedeelte te spuiten om druipers te voorkomen maar dan ben ik nog wel even bezig met een droogtijd van 2 uur.

Iemand nog een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Andere verf? Andere techniek?

Spuitbussen witte verf kopen bij de Action. Geen grap, paar euro per stuk en supergoede verf. Druipers zul je helemaal weg moeten schuren..

Cageman":2x1idye6 said:
Spuitbussen witte verf kopen bij de Action. Geen grap, paar euro per stuk en supergoede verf. Druipers zul je helemaal weg moeten schuren..

Klopt, Echt supercheap en kwaliteit gelijkaardig aan motip.

Om geen druipers te hebben:
Nevel eerst eens van over grotere afstand (zodat je gewoon een 'spikkellaagje' hebt) en laat dat een paar minuten drogen. Dan komt je opervlak wat plakkerig en hecht de verf beter. Zolang je met dezelfde verf werkt, mag je gerust nat-op-nat spuiten. Een 2 of 3 tal dunne laagjes met telkens 5 à 10 minuten tussen. De laatste laag moet blinken, anders is je eindresultaat nogal ruw. Hou ook je spuitbus recht, anders komt de verf er in stoten uit ipv gelijkmatig.

Om geen vergeelde kleur te hebben:
Spuit een grondlaag met de primer verf uit de action.

Een maand en meerdere pogingen verder ben ik maar gestopt met verven. Zojuist wederom geprobeerd om de druipers en de verflaag egaal te verven maar man ik blijf schuren en blijf spuiten. Ik moet denk ik gewoon een keer dat onderste bak goed (machinaal) vlakschuren en in een stof en windvrije omgeving spuiten. Buiten is echt geen optie is mij inmiddels duidelijk geworden. Spuiten lijkt potverdorie wel een vak apart ;)

Vandaag ook de gechopte poten voorzien van gaten en dat ging wonderbaarlijk goed. 6mm metaalboor, netjes aftekenen en het was eigenlijk zo gepiept. Met voorbereiding en opruimen was ik 30 minuten bezig. Dat is op zich de moeite niet.

Het staat in de planning om vanavond de onderkast en de poten te bevestigen en dan te kijken hoever ik kom. Dat verven komt nog wel een keer, ik wil nu gewoon verder gaan om te voorkomen dat de kast het aankomende jaar half geschilderd in de schuur gaat liggen.

Monteren

Nou daar gaat ie:

IMG-20130714-00190.jpg
Met de basis poten:

IMG-20130714-00191.jpg

Met frame voor de boxen:

IMG-20130714-00192.jpg

Monitor frame erin gehangen:

IMG-20130714-00193.jpg

Onderkant control panel gemonteerd:

image22.jpeg

Het inkorten van de poten is wat mij betreft een succes. Er zit nog wel een klein beetje ruimte tussen de onderkant van de control panel en de bovenkant van de kast maar dat zie je niet tenzij je eronder ligt. Verder moet ik constateren dat de gaten netjes geboord zijn hoewel ik wel hier en daar wat afwijkingen. Het uitmeten en het uitboren kijkt heel nauw, dat moet echt netjes worden gedaan om alles recht te houden.

Inmiddels ben ik ook al redelijk ver met het plaatsen van een monitor. Later meer hierover.

Ik zou eerst je monitor in het monitorframe hangen, en daarna frame+monitor in de kast zetten. Wordt anders een helse opgave :D

Tja, elk nadeel hep ze voordeel zullen wij maar zeggen want de monitor hangt er al in. Ik weet nu in ieder geval hoe het beter niet moet. Desalniettemin hangt hij en doet hij het.. een beetje... later meer.

Goed, de monitor hangt erin maar zoals ik al zei hij doet het... een beetje. Waar ik tegen aan loop is het volgende. Als ik de monitor opstart dan maakt hij een tikkend geluid, zo'n beetje 2 tikken per seconde. Dat is met een zwart scherm. Op het moment dat ik het scherm op het spel zet gaat het tikken sneller. Het spel zie je dan redelijk scherm alleen het beeld trilt en je zit ook een soort van streep door het beeld tegelijk met het tikken. Het lijkt alsof het tikken uit het beeldscherm komt, niet zoveer van het chassis.

Bijgaand een filmpje:

Iemand enig idee wat ik mogelijk verkeerd heb gedaan met aansluiten?

Monitor van 29" naar 26" breedbeeld
Inmiddels ben ik er achter wat het tikken was. Dat was puur het niet goed aansluiten van de flyback zuignap. Dat was echter niet het enige probleem. Na wat gepruts (lees na het slopen van 2 sony trinitron in 2 maanden tijd) toch maar een LCD gekocht. Ik merk gewoon dat het tillen van 35 kilo beeldbuizen en open electronica niet echt een ideale omstandigheid is voor ons thuis. Inmiddels heb ik dit weekend een Samsung 26" LCD op de kop weten te tikken en die past letterlijk precies. Wel moet ik zeggen dat hij in de breedte past, in de hoogte kom je een stuk tekort dus daar moet ik wat op verzinnen.

Monitor rust nu op een 2 tal palletjes op het oude monitor frame. Ik denk dat het het mooiste is als het scherm precies in het midden hangt dus daar moet ik nog iets voor verzinnen.

Op het moment zit ik eraan te denken om getinte plexiglas te kopen om daarmee het scherm te verduisteren. Het idee is dat je het frame van de tv niet meer ziet en je dus alleen het scherm zit oplichten. Geen idee of
dat haalbaar is en geen idee hoe makkelijk getint plexiglass te krijgen is maar wij gaan het gewoon proberen.

Doordat het scherm zo plat is overweeg ik de grote kap aan de achterzijde weg te laten. Deze kap beschermt normaal gesproken de CRT beeldbuis en het chassis maar nu heeft dat geen functie meer anders dan het netjes wegwerken van de achterkant van de kast maar het is nogal zonde van de ruimte als ik deze nu toch terug zet. Het weglaten van deze kap betekent wel dat ik een ander alternatief moet vinden. Misschien een plaat hout, plexiglas of gewoon plastic al dan niet geverfd.

Gronden
Verder heb ik het grootste gedeelte inmiddels met de nieuwe primer van de "Action" gespoten en ik moet zeggen dat deze nieuwe primer wel lekker spuit. Druppelt minder, droogt mooi egaal op. Doordat het een vrij matte dekking heeft zie je goed waar de onderdelen nog een beetje opgevuld/geschuurd moeten worden. Lekker spulletje dus.

Supergun
Verder heb ik nu ook via Smallcab.net de deluxe supergun gekocht. Mooi ding, werkt goed en aansluiting zijn gewoon makkelijk.

Tot zover de update en jaja ik weet het, pictures or it didn't happen. Binnenkort zal ik eens kijken of ik een foto update kan doen :roll:

Oh ja, het is trouwens het plan om een frame voor de LCD te maken zodat ik zowel horizontal als vertical spellen kan spelen :D, dat is dan wel weer het voordeel van zo'n lichtgewicht LCD.

Goed, het was toch te slecht weer om mijn auto te wassen dus dan maar klussen aan de Naomi. Inmiddels staat hij er zo bij:

image16.jpeg

Inmiddels de LCD afgemeten hoe hij in het midden hangt, op de foto hangt hij te laag overigens. Ik ben inmiddels begonnen met het bouwen van een aluminium frame met de bestaande gaten van het frame aangezien ik niet de ambitie heb om de originele beschemkap van het beeldscherm te gebruiken:

image14.jpeg

Ik ben er nog niet uit hoe ik de achterkant ga afwerken maar dat is voor latere zorg wat mij betreft. Inmiddels heb ik alle onderdelen in de grondverf gezet en de eerste delen wit geverfd. Het onderste gedeelte van de control panel is nu aan het drogen en heeft nog 1 a 2 lagen nodig denk ik.

De aluminium poten waren in slechte conditie. Veel krassen en butsen. De poten heb ik handmatig opgeschuurd en vervolgens gewassen en ontvet. Daarna heb ik van de Action de grijze primer er op gezet gevolgd door 3 lagen met de zilver kleur spuitbus van de Action. Zie bijgaand het resultaat:

Zonder flits:
image17-1.jpeg

Met flits:
image15.jpeg

Ik ben helemaal niet ontevreden over het resultaat. Je moet wel echt dun spuiten en geduld hebben. Als je gaat overhaasten dan krijg je echt druppels. Zelf ben ik er gisteren avond mee bezig geweest en heb er elke 2 uur een laag opgezet en vanmorgen weer een laag met 2 uur rust. Dit is het resultaat. De kleur komt zelfs nog redelijk in de buurt van de originele kleur maar het is duidelijk geen aluminium frame meer.

Al met al een productie avondje klussen :D

Tot zover de update.

netjes man! De pilaren zien er goed uit.
Zo'n barebone look met een LCD is eigenlijk wel nice.

Man, nu wil ik mijn twee naomi's samenvoegen tot een lage cab en die ook gaan opknappen. Die sides zien er enorm goed uit :o

Thanks guys, leuk om te horen :D

@Jinxz, ik vind het ook wel mooi maar het probleem is dat ik dat zelf niet mooi afgewerkt krijg dus ik ontkom er niet aan om toch gewoon de Naomi kappen er weer op te zetten. Ik heb overwogen iets met plasticard te gaan doen om het af te werken, dan krijg je een vrij slank model maar dat is wellicht een stapje te ver voor mijn skills.

@Da Dude, de bedoeling is om een soort van raster te maken met 4 haken. De 2 buitenste haken is voor horizontal en de 2 binnenste haken zijn voor vertical. Hoe ik dat precies ga uitwerken weet ik nog niet, belangrijk hierin vind ik dat het een stevige constructie moet zijn. Daarvoor ben ik alleen wel even afhankelijk van de Control Panel. Op het moment dat deze goed geschilderd is kan ik precies afweten hoeveel werkruimte ik heb en waar ik eventueel het raster moet/kan bevestigen.

Goed bezig!

Is het trouwens geen mogelijkheid om een stuk uit de kappen te zagen voor de monitor/tv?

In theorie wel maar de vraag is of dat mooi wordt. Voor de achterkant zou dat nog wel kunnen. Deze kun je dan redelijk netjes afwerken met plasticard. De voorzijde is lastig want de kappen hebben allemaal een kleine ronding en plasticard is recht. Gezien mijn (gebrek aan) skills wil ik mij er niet aan wagen iets met de kappen te gaan doen anders dan ze op te vullen, te schuren en te verven :D

Back