What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Prijzen rijzen de pan uit...

De oorzaak is dat (bijna alle) hedendaagse games CRAP zijn.
Dat is puur mijn mening (maar ik ben zeker niet de enige), dit is geen flame bait.
Ik kan nog steeds goede deals op mp vinden en op ebay moet je geduld hebben.
En tjsa als een of andere games veel aandacht op youtube en forums krijgt gaan er nog meer mensen naar zoeken.
Vermijd beurzen en (online web) shops

Komen volgens mij gewoon steeds meer console retro verzamelaars terwijl het aanbod dan alleen maar minder word .
Populaire low res. Arcade boards is helemaal erg geworden, ook op YHJ wat logisch is want de meeste Arcade hallen in Japan hebben het oude spul nu wel zo'n beetje afgestoten en veel is bij verzamelaars beland terwijl de vraag door nieuwe aanwas blijft, zelfde geld voor de CRT Cabs .
Ik heb verleden jaar mijn enige en laatste bord gekocht (outzone)

....tot gisteren dan :lol:

ben blij dat het anderen ook opvalt :)
Inderdaad blijft de uitbreding van mijn MVS verzameling even hangen daar er echt belachelijke prijzen (soms) gevraagd worden.

Maar met alles is het zo dat je tegenwoordig gewoon goed moet zoeken, als je naar 5 jaar geleden kijkt zijn het aantal plaatsen waar je kunt kopen en verkopen verzoveelvoudigd maar is de hoeveelheid retro niet toegenomen :)

Persoonlijk denk ik dat het komt omdat mensen de prijzen op sites als Ebay als realistisch beschouwen. Er is een groot verschil tussen wat iemand ergens voor vraagt en wat het daadwerkelijk waard is. Sinds 2008 zie ik bijvoorbeeld de prijzen van AES spellen gruwelijk hard stijgen en als eerste op Ebay. In 2007 was bijvoorbeeld Blazing Star op de AES rond de 500 Euro en nu kan je er zowat een tweede hypotheek voor afsluiten. Dat verkopers er de hoofdprijs voor vragen wil niet zeggen dat ze er ook echt de vraagprijs voor krijgen...ik zie al een hele tijd een Ketsui op Ebay staan voor $1099,99 ondanks dat alle toebehoren kopieën zijn en het niet de laatste/ meest gewilde revisie is...niet bepaald realistisch. De pest is dat sommige mensen spellen voor dit soort achterlijke onrealistische pijzen kopen, waardoor het voor veel verkopers gerechtvaardigd wordt om de prijzen eens flink op te schroeven.
Ik vind dat alles is te danken aan maloten die teveel uitgeven aan spellen, die een fractie van datgeen zij uitgeven waard zijn. In 2007 had ik in Japan een AES compleet in doos met alle toebehoren gekocht voor omgerekend 80 Euro, terwijl er mensen waren die in Amerika meer dan $400 uitgaven aan zo'n zelfde set en vonden dat ze een koopje hadden...op dit moment vinden diezelfde gasten $1000 een koopje...zucht. Ik denk dat uiteindelijk de prijzen wel weer zullen dalen...er zullen toch wel meer mensen tot de conclusie komen dat dit gewoon waanzin is en stoppen met kopen, waardoor de verkopers met onverkochte spullen blijven zitten...hoop ik dan maar.

Kortom: vraag en aanbod. Iemand biedt iets aan. Iemand anders is bereid het voor dat bedrag te kopen. Zo simpel is het. En zolang de groep mensen groeit die die bereidheid hebben, stijgen de prijzen.

Dit is in elke andere verzamelhobby niet anders.

Ik ben (helaas) zelf een handelaar op marktplaats, ik doe het vooral omdat ik ergens mijn studie van moet betalen. (Ik heb wel bijna een bijbaantje gescoord in de ICT, fingers crossed!) Ik probeer met mijn aanbod vooral te focussen op wat goed verkoopt op het internet, er zijn gewoon enorm veel retro games die niks waard zijn op marktplaats en gewoon niet verkopen terwijl andere enorm snel in prijs stijgen. 1,5 jaar geleden kostte een Yoshi's Island 12,50~15 euro los, nu zit die al gauw op 25~30 euro.

Het is, zoals meerdere mensen hier zeggen, inderdaad vraag en aanbod. Alleen is er een factor aanwezig die de vraag enorm laat stijgen voor sommige games, namelijk de illusie dat sommige games in prijs blijven stijgen. Er komt gewoon een moment dat de gewone gamers minder betalen voor een game dan de handelaren. Ik vind de bedragen voor sommige spellen echt retarded, met name van die harder to find KUT games van 100+ euro. Dat iemand 35 neerlegt voor een goede game is een ander verhaal :P

Maar ik probeer met mijn prijzen laag te blijven en toch wat winst te maken. Ik verkoop liever mijn stuff snel en goedkoop dan langzaam met meer winst. Dan zit er een minder groot risico aan want ik denk echt dat de retromarkt op een gegeven moment gaat inzakken. Ik verzamel zelf bijna alleen maar goedkope games want alles wat veel geld waard is kan ik beter in cash gebruiken dan als een van de games die ik nog moet uitspelen.

Ik ben daarnaast ook van plan om sommige games op de Duitse eBay te gaan verkopen, ik woon dicht bij de grens. Daar is het echt het tegenovergestelde van hier. Mario's kosten daar het dubbele terwijl alles van rpg's daar 1/3 van de prijs hier is.

Ik vind het overigens extreem goed dat alle retro shit in prijs stijgt en gewild is.
Op een gegeven moment moet de industrie zich toch gaan beseffen dat het om 'fun' en playablity gaat en niet om ultra hyper realisme en dat ze games anno 2014 30fps laten draaien, wat echt 'al heel lang' een schande is!
Misschien dat we over een paar jaar weer vet coole games gaan krijgen!

Back