What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Mini Virtual Pinball / Acrylic Casemod Buildlog

Akuma2000

TATE Mode Pilot
Ik heb in mijn hoofd gehaald om een mini virtuele flipperkast te bouwen van 10mm dikke plexiglas :)
PC hardware dat erin komt, wordt uiteraard watergekoeld en dat mag gezien worden (vandaar keuze voor transparant plexiglas).
Een mooie combinatie van meerdere hobby's :)

Monitor heb ik al binnen, het leek mij een leuk idee om voor een curved scherm te gaan.
Het is de Samsung C24F390FHU geworden welke goede reviews heeft en een aardig prijskaartje.

De monitor:

OwESFpo.jpg


5tJ0ytY.jpg



Het komt dan zo voor me te liggen in de cabinet/kast:

Rs7ji6T.jpg



Even een hele snelle grove schets van de zijkant van de kast:

ynHAgb1.jpg



Dit gaat overigens een langdurige project worden door tijdgebrek...

Maar beetje bij beetje komt het uiteindelijk wel af :)

Ben nu nog bezig met het ontwerp, afmetingen en de CAD tekening voor de laser (hele kast gaat uit plexiglas panelen gelaserd worden).

Zat een tijdje te prutsen met de juiste afstand en hoek van de backbox hinge (beugel waarmee de kopkast aan de zijkant van de kast vastzit, daarmee kan je de kopkast neerklappen als de kast verplaatst moet worden).
Had ik vroeger maar beter opgelet met natuurkunde en wiskunde, dan hoefde ik het wiel niet opnieuw uit te vinden :P
Na wat gepiel heb ik de juiste manier gevonden:
OJdFrJL.jpg



En dan wordt de zijkant zoiets als dit:

J3KMQZg.jpg



Aan beide zijkanten komen 120mm fans voor de intake fans.
De outtake fans zullen aan de achterkant komen van de kast (pull op een 240 radiator).
Misschien dat ik de radiator met een bracket in het midden doe, maar dat moet ik nog uitzoeken.
Ook nog niet zeker of ik de fans aan de zijkanten wil hebben, het blokkeert zo toch wel het zicht op de hardware...
Misschien een grote 200mm fan aan de onderkant beter...


Ondertussen ben ik verder gaan tekenen, allemaal kleine dingetjes waar je rekening mee moet houden, zoals gewoonlijk gaat er toch meer tijd inzitten dan gepland.

Heb nu een side rail getekend, wordt 90 graden gebogen, zodat het de "glasplaat" vasthoudt.

Verder de schroefgaten erbij getekend in de cabinet, welke ik overigens opnieuw moet doen, want heb besloten om M4 moddingcubes te gebruiken.:
Boren en schroeven in de zijkanten van de acryl platen wil ik toch liever niet doen.

cAbqbIX.jpg



Ik kon het niet laten om alvast wat tastbaars te hebben, dus heb ik een prototype van de Backbox hinge gemaakt :D
Dat is er aardig uitgekomen:

WYg0xnE.jpg


De 3 rechthoekige gaten rechtsboven is bedoeld om M4 moertjes met borgring in te doen.
Daarna heb ik er een schroefgat ernaar toe geboord, zodat ik de hinge vanaf de bodem van de backbox met een schroef kan vastschroeven.
Dat boren is best precisie werk, een beetje krom boren en de schroef lijnt niet goed uit met de moer.
Ook een reden waarom ik de de rest van de cabinet met moddingcubes in elkaar ga zetten.


Hieronder iets verder gekomen met de tekening, de onderplaat, achterplaat en voorkant erbij gekomen.

ID7ziER.jpg



Bezig met het ontwerp van de voorkant inclusief muntendeur :)

03DCilk.jpg

(hier nog heel veel "hulplijnen" getekend btw, die moeten weg als ik het af heb)


Binnenkort meer :)
 
Wat een gaaf project!!! Een virtual pinball machine staat ook, voor ooit, nog een keer op mijn verlanglijstje. Ik ga dit project zeker volgen! Succes met de bouw!
 
8-) cool man ben benieuwd acryl/plexiglas is mooi maar krast erg snel .
dat scherm gebruik zelf ook maar dan 32 inch voor de huiskamer pc echt top .
succes
 
Ik ben erg benieuwd, hier zijn ook al plannen voor de bouw van een virtual pinball. Tijd is bij mij ook het probleem, maar de schermen heb ik intussen al :-)
 
Ja , zal wel knap worden . Daar moet ik ooit zelf ook eens aan beginnen. Alleen begrijp ik het niet goed dat je een curved scherm gebruikt?
 
Machello":31vh2qgr said:
Wat een gaaf project!!! Een virtual pinball machine staat ook, voor ooit, nog een keer op mijn verlanglijstje. Ik ga dit project zeker volgen! Succes met de bouw!
Thanks!

beau":31vh2qgr said:
8-) cool man ben benieuwd acryl/plexiglas is mooi maar krast erg snel .
dat scherm gebruik zelf ook maar dan 32 inch voor de huiskamer pc echt top .
succes
Thanks!

cocobolo":31vh2qgr said:
Ik ben erg benieuwd, hier zijn ook al plannen voor de bouw van een virtual pinball. Tijd is bij mij ook het probleem, maar de schermen heb ik intussen al :-)
Thanks! Gewoon aan beginnen, hoeft niet binnen 1 dag af hehe

waiwainl":31vh2qgr said:
Gaaf project!
Thanks!

nicke36":31vh2qgr said:
Ja , zal wel knap worden . Daar moet ik ooit zelf ook eens aan beginnen. Alleen begrijp ik het niet goed dat je een curved scherm gebruikt?
Thanks, gewoon aan beginnen :) Heb curved genomen omdat het mij mooi lijkt en het wil proberen.

Dr Doggystyle":31vh2qgr said:
nice leuk project zou ik ook wel een keer willen maar dan in MK style.
voorlopig moet ik het met deze doen :)
Thanks! Cool man, ik wist niet dat die MK flipperkastjes bestonden xD




Vandaag iets tussendoor gedaan, voor de voorkant van de kast een USB 3.0 frontje gemaakt :)
Zodat ik gemakkelijk een USB stick kan aansluiten voor updates e.d.

Frontje gelaserd met uitsparing USB aansluiting en 2 schroefgaten:
Rw1CCyZ.jpg


En frontje vastgelijmd aan een USB 3.0 verlengkabel.
KeNKoD9.jpg


Deze komt rechtsonderin de voorkant bij rode circel:
gYCwlJ3.jpg
 
Tot zover heb ik dit:

vipvsjj.jpg


Heel wat erbij gekomen :)
20cm gat voor subwoofer
achterpaneel met AC outlet en HDMI out (voor een toekomstige extra externe scherm)
Backbox e.d.
Moet nu nog de monitor afmeten in de kopkast en een beugeltje voor tekenen.
 
XXira2B.jpg


Speaker paneel, frontje en beugeltje getekend.
Er komen 100mm speakertjes in het paneel, in het midden komt een MIMO UM-720F 7" schermpje als DMD.
In de gaten voor de speakers heb ik onderaan een kleine uitsparing getekend, want ga LED strips rondom de gaten plakken (verlichtte speakers :D) en de draden kunnen er zo netjes uit :)

I.p.v. standard zwarte speaker mesh/grill om de speakers te beschermen, ga ik de "grill" in honinggraat uit de 3mm transparante front snijden :)

Onderaan de screenshot nog een beugeltje om het 7" schermpje op zijn plek te houden.
 
Ik heb het ontwerp nu zo goed als af, nog paar puntjes op de i zetten.

De Backbox dacht ik wel helemaal af te hebben, die daarom maar alvast laten laseren :)

2UDGsZu.jpg



En even getest of het allemaal past:

95vaxlk.jpg


Vlpkrat.jpg


GMOAtz4.jpg


Woohoo past allemaal zoals gepland.

Ben alleen 4 schroefgaten vergeten in de onderplaat voor de backbox hinges -_-
Die boor ik later er wel bij :)
 
Inmiddels ook de missende gaatjes geboord in de onderplaat, zodat de "hinges" vastgezet kan worden :)

Lb5oHac.jpg


mA4Lmai.jpg


En even kijken of speakertjes, LED strip en DMD past in de speaker panel:

JPnnAq6.jpg


Dat past ook allemaal :)
 
Hieronder een "backglass", deze komt voor de monitor, ter bescherming van de monitor en om de lelijke bezel te bedekken:
QoqxsQw.jpg

(zwarte frame en transparante plexiglas erachter geplakt)


En het past :)
07pR5IV.jpg




De front van de cabinet met muntendeur uitgelaserd:
r9FFEAd.jpg



Deurtje bevestigd met twee scharniertjes :)
AuHnom1.jpg




Even kijken of alle knoppen passen:
8QGHJ0E.jpg



Het past allemaal, en zo ziet het er uit zonder bescherm folie:
qr1eqnY.jpg



Binnenkort maar beginnen aan de cabinet en de hardware bij elkaar sprokkelen :D
 
Back
Top