In Nederland hebben we een verzorgingsstaat. Kan je door een ziekte niet meer werken? Dan geeft de regering je geld, zodat je niet helemaal als een zwerver hoeft te gaan leven. Ons zorgstelsel is goed. Wij mogen eigenlijk niet klagen als we zo kijken in de wereld. We klagen elke keer dat we zoveel geld moeten afstaan, maar het hoort erbij, anders kan het zorgstelsel niet blijven bestaan.
We worden vanaf onze geboorte financieel ondersteund door de kinderbijslag. (Tot aan onze 16e levensjaar) Daarna kunnen we zelfs naar school gaan en daar krijgen wij zelfs geld voor! (Studiefinanciering) We worden tot aan ons graf in principe verzorgd.
Hier in Hong Kong is het wel een stuk anders. Ben je ziek en kan je niet meer werken? Jammer voor je, maar dan heb je geen inkomsten meer. De wereld is hard hier in Hong Kong. Mensen worden hier niet verzorgd door de regering. Ze krijgen geen geld voor dit of voor dat.
Ik neem aan dat jullie weten dat er vroeger in China een wet was, waarbij je per gezin niet meer dan een kind mocht hebben. In Hong Kong is er een enorme vergrijzing op komst. Jonge stellen gaan niet snel meer aan een kind beginnen. De werkdruk is hoog. Er is altijd te weinig tijd. En het kost enorm veel geld om een kind op te voeden. Zo komt het steeds vaker voor dat stellen geen kinderen meer nemen en hun aandacht op hun carriere zetten.
De regering is nu wel op een hele gekke tour. De laatste tijd roepen ze de stellen op om minstens drie kinderen te baren. De mensen hier kijken hier wel vreemd van op. Ten eerste, ze krijgen helemaal geen financiele ondersteuning van de regering. Ten tweede is het al enorm zwaar (financieel en fysiek) om 1 kind op te voeden. Ten derde is het praktisch onmogelijk om drie kinderen op te voeden in een huis van nauwelijks 50 m2.
De regering wilt het wel, maar ze moeten zelf ook maar eens de handjes uit de mouwen steken als ze iets gedaan willen krijgen.
We worden vanaf onze geboorte financieel ondersteund door de kinderbijslag. (Tot aan onze 16e levensjaar) Daarna kunnen we zelfs naar school gaan en daar krijgen wij zelfs geld voor! (Studiefinanciering) We worden tot aan ons graf in principe verzorgd.
Hier in Hong Kong is het wel een stuk anders. Ben je ziek en kan je niet meer werken? Jammer voor je, maar dan heb je geen inkomsten meer. De wereld is hard hier in Hong Kong. Mensen worden hier niet verzorgd door de regering. Ze krijgen geen geld voor dit of voor dat.
Ik neem aan dat jullie weten dat er vroeger in China een wet was, waarbij je per gezin niet meer dan een kind mocht hebben. In Hong Kong is er een enorme vergrijzing op komst. Jonge stellen gaan niet snel meer aan een kind beginnen. De werkdruk is hoog. Er is altijd te weinig tijd. En het kost enorm veel geld om een kind op te voeden. Zo komt het steeds vaker voor dat stellen geen kinderen meer nemen en hun aandacht op hun carriere zetten.
De regering is nu wel op een hele gekke tour. De laatste tijd roepen ze de stellen op om minstens drie kinderen te baren. De mensen hier kijken hier wel vreemd van op. Ten eerste, ze krijgen helemaal geen financiele ondersteuning van de regering. Ten tweede is het al enorm zwaar (financieel en fysiek) om 1 kind op te voeden. Ten derde is het praktisch onmogelijk om drie kinderen op te voeden in een huis van nauwelijks 50 m2.
De regering wilt het wel, maar ze moeten zelf ook maar eens de handjes uit de mouwen steken als ze iets gedaan willen krijgen.