Ik heb de laatste 2 dagen niet al teveel te doen hier, dus kan ik nog even een paar kleine details aanstippen.
Ik begrijp eerlijk gezegd de heftige (mosterd na de maaltijd reacties) niet helemaal. Ik begrijp wel dat iedereen een zorgeloze, discussieloze en rooskleurige wereld willen zien, maar zo werkt dat nou eenmaal niet.
Ik heb de hele discussie nog eens even goed nagelezen en het enige wat ik lees is een stevige discussie onder 2 mensen die een mening over een aantal zaken hebben. Er wordt niet in gescholden, bedreigd of allerlei verwensingen geuit. Alles in toch een kader van respect met hier en daar een (gemene) uithaal of iets.
Daar zou dan als er een probleem mee is een moderator iets van moeten zeggen, maar aangezien onze moderators hier niets van zeggen, is het dus een normale gang van zaken. Dat het niet prettig is voor sommigen of als sfeerbederf wordt ervaren kan ik best begrijpen, maar het is nog steeds een discussie en een forum was en is toen ik het vanochtend nog controleerde een discussieplatform!
Als men bepaalde gesprekken niet wil of een bepaalde vorm van censuur wil, dan moeten er spelregels worden ingevoerd, maar niet naderhand zeggen dat je het jammer en treurig vindt of je walging daarover uit. Want als je dat zegt ben je natuurlijk na een verhitte discussie het goede voorbeeld, beetje makkelijk!
Ik ben nu eenmaal een persoon die een mening heeft en/of een discussie niet uit de weg gaat en ik vind het ook geen probleem dat op een forum wordt besproken, daarom zit ik ook op een forum. Dat dingen geschreven anders overkomen ben ik me van bewust, maar een heleboel mensen blijkbaar niet.
Als community heb je gewoon met meerdere mensen te maken die verschillende ideeën over zaken hebben en dat is prima! Als ik er ergens dan geen (scherpe) mening over mag hebben dan vraag ik me af wat het nut is van een forum. Zelf kan ik ook niet altijd goed tegen kritiek en ook daar maak ik geen geheim van, maar ik zal nooit mijn kop in het zand steken en gewoon het gesprek aangaan.
Je kan ook een hele discussie als moderator of forumlid op een positieve manier ontkrachten en een bepaalde wending geven, maar dat wordt tot op heden zelden gedaan. Enkel de hele show uitzitten om vervolgens te oordelen!
Ik hoop niet dat iedereen zich ineens weer gekwetst en bejegend voelt, want ook dit is een discussie waar er kritiek is of vragen worden gesteld, als dat niet meer mag wil ik dat graag vanaf nu heel duidelijk weten!
Ik heb hieronder nog even de definities van de 2 termen neergezet!
Wat is een forum?
Een (discussie)forum bestaat uit een aantal publieke discussie-pagina's op het internet. Een forum wordt bezocht door mensen met gelijke interesses om over hun favoriete onderwerpen te praten. Bij de verschillende onderwerpen of topics kunnen bezoekers vragen stellen, antwoorden posten, een mening delen enz. Soms zijn de onderwerpen op een bepaald forum zo uiteenlopend dat er categorieën of subfora ingelast worden om thema's te groeperen. Dit maakt een forum gebruiksvriendelijker. Naargelang het soort forum kan het niveau van de discussie sterk variëren.
Bij sommige fora moeten bezoekers zich eerst registeren onder een nickname om te kunnen reageren; op andere forums kunnen berichten zonder registratie gepost worden.
Moderator
Iemand die voor een discussie of informatieforum de regierol heeft en bepaalt of de gebruikers zich houden aan bepaalde standaards. Grijpt zonodig actief in om informatieuitwisseling te optimaliseren.
Moderator
Een moderator is op het Internet iemand die een forum in het oog houdt. Het is iemand die de mensen kan helpen bij problemen, die berichtjes verplaatst indien ze op de verkeerde plaats gezet zijn, die dubbele berichten verwijderd en mogelijk ook foutieve berichten verwijderd.
Ze zijn eigenlijk de politie van het forum: ze zijn altijd je beste vrienden, je kan er vragen aan stellen, ze helpen je zo goed als mogelijk, enz. Maar indien je slechte bedoelingen hebt, dan heb je ze als vijand nummer 1. Moderators kunnen berichten verwijderen, indien je de regels van dat forum overtreed.