What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Dreamcast jamma

• Thread starter Thread starter Anonymous
  • Start date Start date
Hier een filmpje, helaas echt slechte kwaliteit waarop je weinig ziet waarschijnlijk. PES 2008 en CvSnk2:

:lol:
OK, nu snap ik het, de character sprites zijn lo-res (240p) sprites.
De achtergronden zijn 480p.
(Nu heeft deze ps2 game geen 480p mode dus worden beide via 480i weergegeven.)
De sprites horen zo blokkerig te zijn. Capcom vond het destijds niet nodig om de graphics up te graden :cry:
De dreamcast heeft wel 480p, maar daar wordt het juist nog blokkiger van.
Blokkerig is precies/goed/mooi. wazig is vaag/slecht/lelijk.
Als je echt mooi beeld uit je ps2 to jamma wilt krijgen moet je dus echt op zoek naar ps2 games die een 240p mode hebben. de laatst Sega Ages games bijvoorbeeld.

Heb nu battle colliseum geprobeerd, en die game lijkt een stuk langzamer te lopen dan normaal. Lijkt mij dat dat verbeelding is, want volgens mij is dat onmogelijk.

Ik ga maar eens wat andere games proberen, maar ik ben er tot nu toe niet kapot van. Ik denk toch dat de new astro vooral tot zijn recht komt mvs en cps2 games

ruderudie":3cvam19v said:
Heb nu battle colliseum geprobeerd, en die game lijkt een stuk langzamer te lopen dan normaal. Lijkt mij dat dat verbeelding is, want volgens mij is dat onmogelijk.
Deze game heeft trouwens wel een 480p optie! Ik heb 'm ook, best een vage game eigenlijk.

ruderudie":3cvam19v said:
Ik ga maar eens wat andere games proberen, maar ik ben er tot nu toe niet kapot van. Ik denk toch dat de new astro vooral tot zijn recht komt mvs en cps2 games
Klopt want dat zijn 240p games. Maar als je een playstation 1 of Saturn aansluit ziet het er ook bruut uit.
Ik heb onlangs een mvs aangeschaft. Games zijn mad cheap. Ik heb Metal Slug X gehaald voor 23 euro en World Heroes Perfect voor 24 euro. Dat zijn nog eens deals!

Ja ik heb zelf ook een mooie mvs collectie, maar omdat de multi-pcb alle games bevat had ik de mvs niet meer in mijn cab zitten.

Ik denk dat ik nu naast de mvs een capcom cps1 board (multi) en een cps2 board ga hangen. Deze boards zijn originele hardware waarop dan verschillende games draaien. In feite geen emulatie dus. De PS2 to Jamma convertor ga ik maar weer van de hand doen, want ik vind het echt niks.

welke ps2 jamma to connector heb je eigenlijk?(mischien wel interesse 😉 )

Er zijn toch ook complete DC2Jamma sets? Met DC aansluitingen zonder dat je zelf een controllerhack hoeft te doen?

Lijkt me wel wat voor de New Astro City :-)

BDT":1pogrgaw said:
Er zijn toch ook complete DC2Jamma sets? Met DC aansluitingen zonder dat je zelf een controllerhack hoeft te doen?

Lijkt me wel wat voor de New Astro City :-)

Die zijn er wel maar daar betaal je ook voor.
Het is best makkelijk zelf te doen.

je hebt nodig:

- dreamcast pads voor de controls
- DC AV kabel
- jamma stekker

meer?

BDT":2d53b18e said:
je hebt nodig:

- DC AV kabel
- jamma stekker

meer?

Zelf heb ik alleen de dc pad hack gedaan en de jamma dreamcast print gekocht.

BDT":1sa6m5w1 said:
je hebt nodig:

- DC AV kabel
- jamma stekker

meer?
zoals almighty al zei, het is erg makkelijk om zelf een DC2Jamma te maken. Wat je nodig hebt is:
1. een DC controller om te hacken. Almighty heeft op de eerste pagina van deze thread een zeer duidelijk plaatje gepost. Kun je goed gebruiken.
2. een RGB scart kabel. Deze kun je makkelijk hacken, en als je dat een beetje handig doet, kun je hem ook nog op de gewone manier gebruiken.
3. een audio versterker als je de audio vanaf de Scart kabel wil aansluiten op de jamma connector. Ik heb zelf een goedkoop mono versterkertje gebruikt waarop beide speakers in de cab zijn aangesloten. Wil je echt mooi geluid hebben, dan kun je beter een goede versterker en luidsprekers gebruiken.
4. een sinc separator circuit. Je tapt composite video vanaf de scart kabel en leidt hem door het circuit. Je hebt dan vervolgens composite cync, die je aansluit op de jamma fingerboard. Dit circuit is erg makkelijk zelf te maken.
5. Tot slot heb je een jamma fingerboard nodig.

Op deze site vind je nog meer info: http://www.mameworld.net/pc2jamma/

Hieronder vind je een schematisch overzicht van de DC2Jamma.

Dreamcasttojammaschematic.jpg

En als je toch bezig bent, kun je meteen hetzelfde doen voor de Saturn en de PSX (dan heb je ook meteen de PS2 te pakken). Je kunt voor alle projecten hetzelfde cinc circuit en versterker gebruiken (moet je wel zorgen voor stekkerverbindingen). Saturn RGB en sync kun je op dezelfde manier doen als de DC. bij de PSX RGB hack moet je er aan denken dat je, voordat je de RGB signalen aansluit op de jamma adapter, eerst in elk RGB draadje een 220uF condensator soldeert. Als je dat niet doet krijg je een erg donker beeld.

Lekker technisch allemaal. Solderen is niet aan mij besteed. Ik gebruik altijd teveel lood :-)

Aardig veel werk dus toch om het zelf te maken...

Ik zie het al voor me: veel werk gedaan en uiteindelijk werkt het niet.

Kun je niet een soort van universele aansluiting maken? Ik heb een zogenaamde spider cable: daar kun je DC, SS, PSX, GC en Xbox op aansluiten. Heb je nog wel een probleem met de controllers natuurlijk...

In principe heb je met 5 draadjes solderen al beeld. Die transistor dingen had ik niet nodig op mijn monitor, maar dat schijnt te verschillen. ik zeg probeer eerst zonder, werkt het niet dan ga je nog eens kijken of je transistors echt nodig hebt.
2 of 3 draadjes geluid en controls, tja da's nog wel een karweitje, control pad hacken!

Control pad hacken is inderdaad het meeste soldeerwerk, maar technisch absoluut niet moeilijk. De te solderen leads zijn lekker groot (bij de standaard DC controller).

De Saturn controller was bij mij wel een behoorlijke klus. Ik had geen standaard controller, en het heeft wat zoekwerk gevergd voordat ik alle te solderen punten had gevonden. Is uiteindelijk wel gelukt.

BDT, ik zou het gewoon proberen, het is echt goed te doen en de voldoening als je klaar bent is groter dan wanneer je een kant en klaar produkt koopt. Bovendien zijn er op dit forum voldoende mensen te vinden die je verder kunnen helpen als je ergens vast komt te zitten.

fingerboard vind je op internet. Overige electronica kun je ook op internet vinden, maar ook in electronica onderdelen winkels.

Ik heb zelf de stekkerverbindingen, versterkertje, LM1881N (nodig voor cinc circuit) en nog wat kleine dingen bij Starcab.net gekocht. Ze zijn niet duur en leveren snel.

Prijzen vallen idd alles mee. Misschien wil ik ook de buttons en joysticks vervangen, dus ik wacht nog even met bestellen.

Voorlopig heb ik ook NAOMI wat ik kan aansluiten :-) Maar de Dreamcast ga ik zeker doen. Wellicht ook nog Saturn en andere consoles.

Back