What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Custom built NAC HD voor SF5

Jinxz

Pattern Reader
Ik ben een tijdje terug gevraagd door Capcom om een custom Street Fighter cab te ontwerpen. De cab moest Street Fighter uitstralen, een PS4 en LCD kunnen draaien vanwege SF5 en niet enkel SF5 themed zijn maar liever een generieke Street Fighter uitstraling hebben. Ik kreeg de gelegenheid om een ontwerp in te zenden waarna zij zouden beslissen of het gebouwd mocht worden.
Het ontwerpen heb ik gedaan in photoshop en hier is de mockup:

mockup.jpg


Nadat het werd goedgekeurd moest ie alleen nog eventjes gebouwd worden ;)

Ik wou al een tijdje eens een bezel van 4:3 naar 16:9 ombouwen om te zien hoeveel werk dat kost. Nu de cab in principe al pre-ordered werd was het in ieder geval geen financieel risico om het eens te proberen.

Hieronder zal ik de foto's knallen van het bouwproces:

Het begon met een afschuwelijke NAC die volgens mij was ondergedompeld in teer en nicotine en de meest aftandse burn-in ooit had.
Na 'm te hebben gestript, schoon gemaakt, deels gespoten en bijgepunt:
cab1.jpg


cab2.jpg


cab3.jpg


Daarna de vieze nicotine aanslag op de deurtjes schoon maken:

1.jpg


2.jpg


3.jpg


Eenmaal schoon, voorzichtig opgeschuurd om te spuiten:

4.jpg


5.jpg


Gespoten:

6.jpg


7.jpg



Daarna het CP eens grondig aanpassen. De NAC had een 2L6B panel en voor Streetfighter heb je uiteraard minimaal een 12B nodig. Dus eventjes 6 gaten bijmaken...
Hier foto's van het oude panel:

cp1.jpg


cp2.jpg


Daarna de overlay verwijderd en gebruikt als template voor de onderste gaten:

cp3.jpg


cp3b.jpg


cp4.jpg


Vervolgens met een 8mm metaalboor een gat in het midden geboord en m'n hole-punch er doorheen gedrukt:

cp5.jpg


cp6.jpg


Daarna aandraaien:

cp7.jpg


cp8.jpg


Verwrongen metaal:

cp9.jpg


en Voila:

cp10.jpg


cp11.jpg


Vervolgens een Carbon wrap erover:

cp12.jpg


Buttons etc. erin:

cp13.jpg


cp14.jpg


cp15.jpg


En dan het laatste shot waarin je gelijk het volgende project ziet, de bezel:

cp16.jpg



Het scherm was simpel om erin te hangen door het met 2 metalen stangen aan de VESA100x100 van het scherm te monteren. De bezel was m'n grootste uitdaging.
Het plan was om een snede te maken in de bezel, het uitgesneden deel op te schuiven, vast te zetten en het gat op te vullen. Ik heb helaas niet het gehele proces gefotografeerd maar you'll get the picture:


Opgeschoven, met hoekijzers vastgezet en eronder een dun wit plexi sheet gemonteerd om de gietepoxy op z'n plek te houden.

bezel1.JPG


2K epoxy:

bezel1a.JPG


Doek erin en gieten maar:

bezel2.JPG


Laten uitharden en in meerdere dunne lagen dichtsmeren met 2K plamuur:

bezel3.JPG


Netjes opschuren:

bezel4.JPG


bezel5.JPG


Bij daglicht de oneffenheden spotten en markeren:

bezel6.jpg


Dat dichtsmeren en opschuren:

bezel7.jpg


Nadat ie strak was er een mat zwarte wrap overheen:

bezel8.jpg


bezel9.jpg


en voila:

bezel10.jpg


Nog wat beauty shots met de bezel voor het scherm. (De curve tussen scherm en bezel is aanwezig maar minimaal):

bezel11.jpg


bezel12.jpg


bezel13.jpg


bezel14.jpg



Nu zijn de zijkanten aan de beurt. ik heb een snijplotter staan die 60cm breed patronen uit vinyl kan snijden. Heerlijk om te hebben en hij kwam goed van pas ;)

Hier het zwarte vinyl waar ie het patroon in heeft gesneden:

sticker1.jpg


De andere benodigdheden:

sticker2.jpg


Het proces van het verwijderen van het restmateriaal:

sticker3.jpg


sticker4.jpg


sticker5.jpg


sticker6.jpg


sticker7.jpg


sticker8.jpg


De rol van transfer vinyl die m'n resultaat over moet hevelen naar de cab:

sticker9.jpg


Beplakt en de papieren rug van het stickervinyl verwijdered:

sticker10.jpg


sticker11.jpg


Daarna het vinyl overbrengen naar de cab:

sticker12.jpg


sticker13.jpg


De kleur rood op dezelfde manier toevoegen:

sticker14.jpg


En nu alle ingredienten bij elkaar zijn gekomen is dit het resultaat geworden. De zwarte band heb ik weg gelaten en de movelist was me wat te druk:

finalcab2.jpg


finalcab3.jpg


finalcab4.jpg


finalcab1.jpg


En dan weer terug naar het originele ontwerp dat ik weken daarvoor had gemaakt. Full circle :D

mockup.jpg


Hope you like.
 
beau":2lnoiyni said:
Vet gemaakt man ,staat ook in de pu dacht ik,
ziet er erg mooi chris . 8)

Tnx.
Haha hij staat inderdaad in de PU. Je kunt 'm gratis krijgen/winnen als ik me niet vergis. Mijn bloed, zweet en tranen... gratis :shock: :shock: :D :D

pu1.jpg


pu2.jpg
 
staat wel vet dat widescreen scherm custom made cool hoor .
en de arts echt een streetfighter cab one of a kind.
ik zag hem staan in de pu en ik dacht al dat het jouw werk was .
jij bent volgens mij de enige in nederland die dit soort dingen kan maken .
 
Jeeeeezus Chris wat vet _O_

Ik wist natuurlijk al dat je mooi werk levert, maar deze is echt belachelijk tof geworden.

Cool dat je het zo hebt gedocumenteerd
 
Chris, wat een eer dat Capcom jou vroeg! Je moet het zeker wel spannend gevonden hebben, Capcom!
Leuk dat je met ons mede deelt hoe je het aangepakt hebt.
 
Ja vette shyt hoor. Mooi uitgevoerd en dat scherm, goed opgelost. Dat zal best wel een aardig klusje geweest zijn maar het resultaat is ernaar. Goed gedaan!
 
Hij is echt gaaf. Mijn kinderen en ik doen mee met de prijsvraag. Ik wil die wel. Cas heeft al plaats gemaakt op zijn kamer hahahahah
 
Sp33dFr34k":2f0sh7em said:
@Pascal, je had gelijk :D

Mooi om een keer gelijk te krijgen ;)
Zag hem in de PU staan en dacht meteen dat die van Chris af kwam.

Geweldig werk!

Zou mooi zijn natuurlijk als iedereen zijn inzending voor de PU ook hier post :P
 
Wat een genot om deze foto's te zien en de beschrijving te lezen.
Een meesterwerk om trots op te zijn. Sicke shit
Hoe groot 16:9 scherm past er eigenlijk in? 24"?
 
d":lwbqjp9h said:
Hoe groot 16:9 scherm past er eigenlijk in? 24"?

Als je echt kijkt op de cm's dan is 26 inch de perfecte breedte. 26" is daarentegen bijna niet te vinden dus ik ben voor 27 gegaan. Helaas valt er wel een stukje achter de verticale rand.
D'r zit nu een IPS paneel in met een hoge refresh rate om lag-free street fighter te kunnen spelen.
 
Back
Top