What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Chap's Popn SD

ChapDDR

Moderator
Staff member
Reaction score
0
Al sinds mijn pubertijd vind ik rhythm games leuk, begonnen met veel DDR toen ik 12-14j oud was (zie username) en in de afgelopen jaren Beatmania IIDX wanneer ik de cabs tegen kwam. Nu ben ik, net als jullie, van de arcade-feeling in huis hebben, maar een IIDX cabinet is een monster van een cab die niet het ruimte-offer waard was. Tot mijn verbazing kwam ik erachter dat Popn veel muziek overlap heeft met IIDX (beide Bemani), en dus ben ik steeds regelmatiger Popn gaan spelen.

Wat blijkt, ik ben het nog leuker dan IIDX gaan vinden. Naast snoei harde gabber, DnB, Jungle etc. zit in deze serie veel meer variatie aan genres. Ja, oké, de helft is Jpop waar je oren van gaan bloeden (van die meuk die ook te hard in winkels in Japan gedraaid wordt), maar ik ga zelf heel hard op alle jazz, latin, bossanova, fantasy-rock, uk garage etc. dat er ook nog bij zit. En dus ben ik de afgelopen twee jaar op zoek geweest naar een Popn Music cabinet. Sinds een maand of twee heb ik er eindelijk een, maar deze werkend en Chap-certified qua staat krijgen is wel een projectje...

De cab
Het is een gele Popn Type B, een kenner heeft mij verteld dat dit een van de eerste Popn cabs is (te zien aan de artwork). Vermoedelijk uit '99~'01, met 2.5 miljoen plays op de teller. Deze rakker heeft dus flink wat gebruik gezien. Helaas heeft deze generatie nog niet het inlogsysteem geintregreerd (bestond toen nog niet) en dus zit er een speciale inlog toren bij. Een mooie meevaller daarintegen is dat de originele MS9 ooit vervangen is voor een Sanwa PFX. Deze monitor vind je normaal alleen in Type D's, en dat betekent haarscherp 480p i.p.v. curved 480i :)

Werkend krijgen
Ik werd meteen gegroet door errors, en na hulp via Discord bleek dat de image van de kast niet in orde was. Gelukkig was @dexx er om mij te helpen, en ben ik per direct naar Veenendaal gereden en hebben we daar de Bemani PC werkend gekregen. En toen kwam stap twee, de kast verbinden met een supported netwerk. Ik zal hier niet te veel in detail treden, maar ik heb een speciale router aangeschaft en geflashed. Eindresultaat, de kast start eindelijk op en is 'speelbaar'.

Tijd om de inlog toren aan te sluiten. BAM! 💣Stoppen eruit, en de toren doet niks meer... Balen is dat zeg... Op het blote oog leek de PCB geen schade te hebben, en met een multimeter geconstateerd dat de power adapter stuk was. Nieuwe adapter besteld, en een paar dagen later poging 2. Joepie!!! De toren doet het, de adapter was gewoon sketchy.

Wasbeurtje
Inmiddels had ik een werkende, maar vieze cab. Een emmertje groene zeep en een paar uur poetsen heeft de kast flink goed gedaan. Een volledige restauratie, zoals ik bij sommige flipperkasten doe, vind ik het het niet waard. Het oogt hygenisch, en dat is voldoende. De kleuren en scherpte van de monitor kwamen, na het reinigen van het glas, echt naar voren!

Controls
Na een paar potjes spelen merkte ik dat niet alle knoppen consistent werkte. Het zijn grote microswitches die afgesteld moeten worden, maar wat een priegelwerk is het zeg. Na twee uur had ik de knoppen 'oke' werkend. Ik wilde graag spelen, en heb het optimaal afstellen uitgesteld voor nu.

Todo
Anyway, ik speel er de laatste paar weken zeer regelmatig op. Fijne afwisseling met flipperen en shmups. Maar het geluidssysteem is niet heel goed van de kast. De speakers zijn skeer en rete oud. Ik ben al begonnen met het upgraden naar JBL Stage 3 speakers, startend met de twee onder de monitor om te kijken of het ook echt beter klinkt. Het antwoord is ja, maar moderne speakers zijn niet meer shielded en het magnetisch veld tast de CRT aan. Ik moet dus zelf iets van shielding bedenken... Niks is makkelijk bij deze kast, maar het is de moeite gelukkig waard.

Helaas heb ik geen mooie before <--> after foto's gemaakt, maar ik zal vanaf nu regelmatig updates posten over de cab!

Attachments

• 4.webp
    4.webp
    316.3 KB · Views: 2
  • 5.webp
    5.webp
    220.1 KB · Views: 2
  • 1.webp
    1.webp
    155.1 KB · Views: 2
  • 2.webp
    2.webp