What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

ARpiCADE

waiwainl said:
Heb ook de PI2JAMMA (arcadeforge.net). In de vorm waarin je hem krijgt (incl. de USB stick met roms), werkt ie aardig. De games doen het allemaal prima. Het menu is klote. Al met al gebruik ik hem alleen maar om naar een single-game op te starten.

Welke distributie (image) gebruik je?

Ik heb inmiddels een retour aangemeld, ze gaan hem vervangen. Beeldkwaliteit is verbeterd met een setting, maar de knoppen werken nog steeds niet.

Er zitten een aantal voordelen aan het gebruik van de HDMI poort wat de RaspberryJAMMA doet; GPIO RGB is beperkt tot 6 bits per channel (18 bit RGB), en al je GPIO is in 1 klap bezet. Met de HDMI poort heb je 8 bits per channel (24 bit RGB), en je hebt vrije GPIO voor extra peripherals. Geen idee of het verder nog voordelen heeft wat betreft video modes (vziw zijn de modes in config.txt identiek).

Ik heb vandaag mijn RGB-PI hardware binnen gekregen zowel de Jamma als de Scart adapter.
Het Jamma bordje is zeer compact, maar zit netjes in elkaar qua solderingen ed. Het zit stevig in de GPIO, ik had verwacht dat het wat lossig zou zitten, maar dat is niet zo.

Tot nu toe het goede nieuws helaas.
RGB-PI OS op de kaart, supergun aangesloten op Ancona 1084 monitor (=1084 S monitor).
Weep weeep weeeeep...

Kijk en oordeel zelf:

Dit is dus wat er standaard uit de distro komt.
Een bagger 15khz signaal net als die andere RGB linux distro’s.
Ik heb de PI2Jamma ook nogmaals getest. Dat was eigenlijk hetzelfde al waren de kleuren een beetje meer rood.

Ik heb helaas weer in de hdmi_timing settings moeten duiken, heb het stuiteren er wel uit, maar zonder artifacts is het helaas nog niet.

Als het op deze monitor niet werk, dan werkt het op de arcade kasten zoals Egret, Atomisewave en Astro ook niet! Want al mijn 15khz hardware werkt prima op deze monitor (Neo Geo MVS, CPS1 en overige PCB’s).

Opnieuw ben ik teleurgesteld in de PI oplossing die wederom niet goed werkt.

Ik ga deze week nog wel even wat hdmi_timings proberen, maar ik verwacht er niet al teveel van.

Ergens twijfel ik of de PI wel in staat is een correct en volgens de norm een 15khz signaal te genereren.

Jammer dat je ook issues hebt, dat is wel heel iets anders als wat ik had. Doen je buttons het wel allemaal? Zie dat je inmiddels contact heb via discord, hoop dat ie kan helpen. Mijne is inmiddels retour en wacht op een nieuwe.

Sp33dFr34k said:
Jammer dat je ook issues hebt, dat is wel heel iets anders als wat ik had. Doen je buttons het wel allemaal? Zie dat je inmiddels contact heb via discord, hoop dat ie kan helpen. Mijne is inmiddels retour en wacht op een nieuwe.

We hebben elkaar al gevonden op Discord! ;-)

Ja ik heb ook issues, maar ergens verbaast me het niet ik had issues met eigenlijk alle distributies die ik heb geprobeerd. Al ging "Thingy" redelijk goed op de PI2JAMMA alleen de menu's zijn heel onvriendelijk.
Of ik een "faulty" PI heb is nog een interessante om uit te zoeken, al denk ik het niet.
Mijn vermoedde is dat de PI niet een correct RGB signaal uitstuurt volgens de "oldschool" norm, als je al van een norm kan spreken in die tijd.

Als ik het RGB signaal vergelijk op het scherm dat uit de PI komt of dat uit een Amiga, Neo Geo MVS, SNES, Arcade PCB komt is het nogal een verschil.
De PI geeft gewoon issues (het beeld loopt, het beeld stuitert, er zit een enorme offset in, het beeld golft, pixels die heen en weer gaan).

Ik ben heel benieuwd of de ARpiCADE wat men pretendeert dummy proof te zijn of dat ook zo is? -hij is in transit vanuit Australië-

Wierd. Bij mij werkt de RGB-Pi (Jamma) dus gewoon perfect (Pi3B) op twee verschillende types MS9, een PFX en zo'n C64 "1702 maar eigenlijk MSX model in het zwart met Scart" Philips monitor VS0080. BeoVision MX 4K, en ook via scart op moderne 1080p tv's van LG, Samsung en Sony (Scart via een cheapass supergun..)

Dat enkele knoppen niks doen klopt: Je moet die pads doorsnijden voor de P1/P2B5/B6, default Jamma zijn die gewoon ground.

Heb je ooit als eens een andere Pi geprobeerd want misschien valt je output buiten de tolerantie ofzo?
Dit is haast het enige wat overblijft, behalve voeding natuurlijk.

Ik heb een nieuwe rgb-pi gekregen, alle buttons werken nu.

Wel heb ik grafische issues op mijn MS9... het zijn meer glitches, niet zozeer gerelateerd aan sync issues lijkt het. Gebruik jij de standaard image van de website Asure, of heb je custom timings gebruikt?

Inmiddels heb ik een nieuwe 3B+ besteld om dat idd uit te sluiten, to be continued.

Asure said:
Wierd. Bij mij werkt de RGB-Pi (Jamma) dus gewoon perfect (Pi3B) op twee verschillende types MS9, een PFX en zo'n C64 "1702 maar eigenlijk MSX model in het zwart met Scart" Philips monitor VS0080. BeoVision MX 4K, en ook via scart op moderne 1080p tv's van LG, Samsung en Sony (Scart via een cheapass supergun..)

Ik weet nog niet precies wat het probleem is. Dat mensen verschillende issues hebben met de PI is overduidelijk.
Zelf heb ik een PI3 en een PI2 geprobeerd die dezelfde issues geven. Sp33dFr34k heeft een PI3B+ geprobeerd.

De maker van de PI-RGB (aTg) vertelde dat hij veel PI's is tegen gekomen waarbij de VSYNC niet werkt over GPIO.

aTg wrote:
I see a lot of Pi's with damaged gpios
and are make me sic searching the issue on the cable or on the os
in your case don't have V sync pulse, is very clear

Ik kan haast ook niet anders dan die richting op denken, alhoewel jij meerdere Pi's gebruikt hebt.

Het kan goed zijn dat bepaalde webshops gewoon hun RMA pi's niet testen op defecten op de GPIO en deze weer opnieuw verkopen. Of dat klanten die dingen gewoon retour sturen en geld terug, waarbij niet gezegd wordt dat ze hebben zitten spelen met 24V. Maar ja ik wil geen aannames doen.

Dus wat ik dan wel jammer vind is dat je een aanname plaatst (Ancona 1084 werkt niet, dus werkt Astro/ms9 ook niet.) die ik al eerder ontkracht heb :). Bij mij werkt het ding perfect.

@Sp33dfreak: Ik heb niks gewijzigd aan de settings. Ik heb hem aan mijn PFX gehangen en deze monitor digitaal op '0' gezet qua center/hamp/vamp settings. Daarna de Pi ook op 0 gezet en het zaakje zo centraal mogelijk gemaakt. Daarna met hamp/vamp het beeld wat vullender op de game setting. Je hebt altijd een beetje overscan.

Wat voor glitches heb je pcies dan, kan je het op foto / video krijgen? Welke game(s) heb je die glitches?

Enige wat ik heb ik dat 24Khz games er wat apart uitzien (Voorbeeld NARC) en verticaal natuurlijk op horizontaal dat schaalt nog steeds.

Asure said:
@Sp33dfreak: Ik heb niks gewijzigd aan de settings. Ik heb hem aan mijn PFX gehangen en deze monitor digitaal op '0' gezet qua center/hamp/vamp settings.

Heb vandaag een PI-RGB besteld voor in een atomiswave met een PFX, ben benieuwd :D

Ik zal eens een video maken als ik weer thuis ben, ik had het eerst maar bij een paar games maar nu lijken alle games het te doen. Ook zoiets vaags... misschien moet ik eens met de holds spelen. Hoe zet je de Pi zelf op 0?

Een verslag van de resultaten van de RGB-PI in korte videos (helaas toont Nozomi geen previews van imgur).

Ancona monitor (1084S) met RGB-PI JAMMA/SCART
--> RGB-PI JAMMA via SUPERGUN aangesloten --> Beeld springt --> Joystick en alle 4 buttons werken wel
--> RGB-PI SCART geeft dezelfde issues.
--> Default settings van RGB-PI OS

Egret II met WeiYa 29" met RGB-PI JAMMA
--> Zelfde effect als de Ancona monitor (1084s)

--> "Springen" opgelost met Trinitron Fix "enabled" (deze instelling werkte niet op Ancona monitor)

--> VHOLD bijgeregeld beeld staat --> maar nu werkt button 2 niet
De Jamma-edge opnieuw aangesloten "reseat" helaas geen verschil, button 2 blijft hoe dan ook niet werken, de rest joystick en andere 3 buttons werken wel.

Daarnaast nog getest op op een BEOVISION MX4200 (geen video van gemaakt), via de RGB-PI SCART kabel --> helaas het is dusndanig overscan dat heel veel buiten het beeld valt.

Tot nu toe kan ik nog niet staan te juichen over deze RGB-PI JAMMA oplossing. Zeer gevoelig en nog steeds geen werkbare oplossing.
Sp33dFr34k kan hier ook het e.e.a. over vertellen.

Welcome to the club... heb alleen geen te hoge verwachtingen hiervan. Ik ben deels weer terug geswitcht naar PI2JAMMA met Thingy OS.
RGB-PI OS is een heel gevoelige distributie.

CwDE7bS.jpg

Vandaag is ie dan eindelijk gearriveerd de "ARpiCADE" (Raspberry2Jamma) uit Australië. Man man wat een TOP apparaat is is dit!
Ik was zo verbaast dat ik helemaal niets hoef in te stellen alles is in 1x goed. Geen VHold afstellingen "gaan en lopen"!
De kleuren zijn ook helder en niet flets of blurry zoals ik bij andere distributies heb meegemaakt.

Na bijna 2 maanden verschillende Raspberry PI oplossingen geprobeerd te hebben (zoals eerder vermeld PI2JAMMA en RGB-PI JAMMA & SCART hardware) en verschillende distributies en tig hdmi_timing settings. Al die oplossing gaven zoveel problemen.
Ik heb van alles meegemaakt sync issues, rollende schermen, springende schermen, grafische glitches, golven in het scherm, brom in de audio en knoppen die het niet doen.

Deze kaart blijft voorlopig in de Egret II.

Meer foto's hier:

Video (+-2.5 min):
854195746.jpg

Wow, klinkt goed!
En het menu is een lange game lijst of is er ook nog wat te customizen zoals folders voor CPS2, MVS, etc.?

Nice, ik zal deze ook eens gaan proberen zodra mn kast weer uit opslag is.

Hebben jullie een Pi 4 gebruikt of alleen de 3?
Weet dat nog niet alles lekker draait op de 4 qua emulatie maar zal niet lang duren toch.

Ik gebruik de PI3 en Sp33dFr34k gebruikt de PI3B+.
Heb wel getest met een PI2 maar die is toch echt te traag.

ARpiCADE gaat PI4 wel ondersteunen, wat ik begreep zijn ze er al mee bezig.
Zelf heb ik geen ervaring met de PI4. Wel zie ik dat die 2x HDMI mini out heeft. Ik vermoed dat daar een converter stekker tussen moet wil je de ARpiCADE kunnen aansluiten.

De ARpiCADE is voor mij zo compleet dat ik het hele PI geconfigureer een beetje vergeten ben en op dit moment aan het "gamen" ben geslagen.
Daar was het immers allemaal om te doen. ;-)

Ik laat over een paar weken wel weten wat de ervaringen zijn geweest.

Ik gebruik ook de Pi3b, de b+ krijg ik met geen mogelijkheid werkend met de rgb-pi. Ik vind de interface van rgb-pi wel top, maar het is gewoon imo geen product wat af is. Teveel issues mee nog.

Laat het zeker maar eens weten wat je er dalijk van vindt :)

Back