What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Arcade hardware vraag & antwoord

Ken

High Score Hunter
Topic voor al je vragen op het gebied van arcade hardware.
Wil je weten wat het verschil is tussen 15, 24 en 31khz, wat is nou een Supergun, of krijg je een game niet aan de praat, hier kun je al je vragen kwijt.

Ook meteen een vraag aan alle leden die ervaring hebben met arcade hardware om deze topic in de gaten te houden en waar mogelijk je kennis te delen.
 
Even een quote van mij pb richting jou;

Yo Ken,

Even om niet verder off-topic te gaan in de Arcade Gallery, wat zou je dan bijvoorbeeld dan nog moeten aanschaffen als je bij arcaderick.de zo'n cabinet koopt?
Dat was eigenlijk wat ik wilde weten, en aangezien ik nog weinig weet en kennis heb van het arcade-gebeuren zegt 'natuurlijk alleen de cabinet' mij niet zo veel, begrijp je?

Thx alvast ^^

Uitleg graag :)
 
Besides een arcade cab, heb je een step-down convertor nodig en natuurlijk de game. Cabs zijn standaard JAMMA dus kun je JAMMA chipsets gewoon er op aansluiten.

Wil je Capcom (CPS1/2/3) of andere spelen, heb je eerst een moederbord nodig en een kickharnass voor de button bedrading.
 
DreamerNL":1bxzdsu1 said:
Besides een arcade cab, heb je een step-down convertor nodig en natuurlijk de game. Cabs zijn standaard JAMMA dus kun je JAMMA chipsets gewoon er op aansluiten.

Wil je Capcom (CPS1/2/3) of andere spelen, heb je eerst een moederbord nodig en een kickharnass voor de button bedrading.

Games snap ik, maar wat is een step-down convertor?
En wat is precies het JAMMA gebeuren?
Wat is een kickharnass?

Dat bedoel ik nou met dat ik er nog weinig vanaf weet, dus bij veel dingen zou ik graag uitleg zien :)

Thx alvast ;)
 
Ken":32g4l4c4 said:
Wil je weten wat het verschil is tussen 15, 24 en 31khz,

Goede vraag, graag antwoord :).

Bij mijn Neo Geo MVS 2 slots board krijg ik tijdens het spelen trouwens af en toe lelijke lijnen tussen het spelen door, denk dat er iets niet goed is met de kleuren. Weet iemand hier meer van? Heb hem overigens zo gekocht, aangezien ik de eerste maand dat ik dat board had nog geen MVS games had heb ik het pas laat opgemerkt. Bij sommige spellen is het zeer storend (Samurai Shodown), bij anderen zie je het amper (Metal Slug 2, Blazing Star). Ik denk dat ik het board gewoon moet vervangen, maar misschien is er een andere oplossing?
 
Die lelijke lijnen kan door een aantal dingen komen. Ten eerste door vuile contacten. Probeer ze voorzichtig goed schoon te maken. Misschien is je JAMMA connector ook wel vuil. Ik heb het ook wel eens bij een MVS game en schoonmaken hielp tot nu toe altijd.
 
Baki":388vxi7y said:
Die lelijke lijnen kan door een aantal dingen komen. Ten eerste door vuile contacten. Probeer ze voorzichtig goed schoon te maken. Misschien is je JAMMA connector ook wel vuil. Ik heb het ook wel eens bij een MVS game en schoonmaken hielp tot nu toe altijd.

Ah, oke, gaan we dat eens proberen. Denk niet dat het aan mijn JAMMA connector ligt, aangezien alle Jamma platen het perfect doen.
 
General Wong":1lf5fb7m said:
Ken":1lf5fb7m said:
Wil je weten wat het verschil is tussen 15, 24 en 31khz,

Goede vraag, graag antwoord :).

De frequenties 15, 24 en 31khz staan voor de horizontale scan snelheden.
Om een hogere resolutie weer te geven moeten er meer beeldlijnen op het beeldscherm getekent worden.
Dit betekent dat de snelheid van de lijnen sneller moet gaan.

Kortom hoe hoger de KHz hoe hoger de resolutie
Resoluties kunnen iets afwijken maar dit zijn ongeveer de standaarden.
15 KHz - 320 x 240
24 KHz - 512 x 384
31 KHz - 640 x 480

Gesnapt?
 
Gungrave":156vvj86 said:
DreamerNL":156vvj86 said:
Besides een arcade cab, heb je een step-down convertor nodig en natuurlijk de game. Cabs zijn standaard JAMMA dus kun je JAMMA chipsets gewoon er op aansluiten.

Wil je Capcom (CPS1/2/3) of andere spelen, heb je eerst een moederbord nodig en een kickharnass voor de button bedrading.

Games snap ik, maar wat is een step-down convertor?
En wat is precies het JAMMA gebeuren?
Wat is een kickharnass?

Dat bedoel ik nou met dat ik er nog weinig vanaf weet, dus bij veel dingen zou ik graag uitleg zien :)

Thx alvast ;)
Een stepdown converter is voor de omzetting van de 110 volt uit japan naar de 230 v hier in nederland.

Jamma is een standaard die bestaat uit wat afspraken over de connector om een spel op aan te sluiten. Hierin zijn o.a. vastgesteld welke knoppen onder welk contact staan, welke voltages en de aansluiting van beeld en geluid.

Een Kickharnas is de bedrading en aansluiting voor extra knoppen omdat jamma maar 4 knoppen per speler heeft. Zoals je weet zijn er bij streetfighter 6. De 2 extra knoppen zijn voor medium en hard kick. De bedrading met connector word een harnas genoemd. Vandaar Kickharnas.


😉
 
legztec":9xspl32o said:
Gungrave":9xspl32o said:
DreamerNL":9xspl32o said:
Besides een arcade cab, heb je een step-down convertor nodig en natuurlijk de game. Cabs zijn standaard JAMMA dus kun je JAMMA chipsets gewoon er op aansluiten.

Wil je Capcom (CPS1/2/3) of andere spelen, heb je eerst een moederbord nodig en een kickharnass voor de button bedrading.

Games snap ik, maar wat is een step-down convertor?
En wat is precies het JAMMA gebeuren?
Wat is een kickharnass?

Dat bedoel ik nou met dat ik er nog weinig vanaf weet, dus bij veel dingen zou ik graag uitleg zien :)

Thx alvast ;)
Een stepdown converter is voor de omzetting van de 110 volt uit japan naar de 230 v hier in nederland.

Jamma is een standaard die bestaat uit wat afspraken over de connector om een spel op aan te sluiten. Hierin zijn o.a. vastgesteld welke knoppen onder welk contact staan, welke voltages en de aansluiting van beeld en geluid.

Een Kickharnas is de bedrading en aansluiting voor extra knoppen omdat jamma maar 4 knoppen per speler heeft. Zoals je weet zijn er bij streetfighter 6. De 2 extra knoppen zijn voor medium en hard kick. De bedrading met connector word een harnas genoemd. Vandaar Kickharnas.


😉

Er zijn er dus bij SF 6, maar wat nou als je op jouw cabinet er maar 5 hebt? Zou je dan bijvoorbeeld een gat kunnen boren, een extra knop aan kunnen schaffen en met een kickharnas die extra knop aansluiten?

En stel; ik koop een Atomiswave oid, kan ik dan bijna alle games spelen of heb ik nog een soort 'console' of het zo even te noemen nodig zoals een NAOMI 1 of 2, of iets anders?
Of kan je dan gewoon gerust een game kopen die je wilt?

En stel ik heb een cabinet; hoe weet je nou of het AES of MVS is? Het scheelt natuurlijk wel een stuk bij het kopen van games :)
 
AES is home system, die komen met hoes waar artwork op staat en een boekje, op de cart zelf staat ook een sticker op de voorkant.
MVS komt oorspronkelijk in een kartonnen doos met artwork los en sticker voor op de cabinet. Meestal echter worden die carts los verkocht, die zijn volledig zwart, zien er hetzelfde uit als AES carts(vrijwel gelijk dan) maar er staat alleen een sticker met de naam van de game op de bovenkant.

Als je een cabinet hebt, sluit je de Atomiswave er los op aan en kun je gewoon een game erin stoppen, eigenlijk vrijwel net zoals bij een console.
Naomi is in principe hetzelfde verhaal, maar wordt iets ingewikkelder als je er een GD Rom bij neemt.

Als je cabinet maar 4 knoppen heeft (bijna altijd heeft een cab 4,6 of 7 knoppen, behalve een dedicated Guilty Gear panel met 5) zou je in principe 2 gaten kunnen boren maar dit is niet aan te raden. Je kunt altijd een andere panel met knoppen op je kast zetten. Zo heb ik op m'n New Astro City een panel van een Blast City cabinet.
 
Ken":bthm0h9i said:
AES is home system, die komen met hoes waar artwork op staat en een boekje, op de cart zelf staat ook een sticker op de voorkant.
MVS komt oorspronkelijk in een kartonnen doos met artwork los en sticker voor op de cabinet. Meestal echter worden die carts los verkocht, die zijn volledig zwart, zien er hetzelfde uit als AES carts(vrijwel gelijk dan) maar er staat alleen een sticker met de naam van de game op de bovenkant.

Als je een cabinet hebt, sluit je de Atomiswave er los op aan en kun je gewoon een game erin stoppen, eigenlijk vrijwel net zoals bij een console.
Naomi is in principe hetzelfde verhaal, maar wordt iets ingewikkelder als je er een GD Rom bij neemt.

Als je cabinet maar 4 knoppen heeft (bijna altijd heeft een cab 4,6 of 7 knoppen, behalve een dedicated Guilty Gear panel met 5) zou je in principe 2 gaten kunnen boren maar dit is niet aan te raden. Je kunt altijd een andere panel met knoppen op je kast zetten. Zo heb ik op m'n New Astro City een panel van een Blast City cabinet.

Ah oke, dus misschien begrijp ik hem nu;

Je koopt een cabinet en daar doe je het Atomiswave systeem in?
AES en MVS snap ik, maar kan je ze ook beiden gewoon in hetzelfde systeem spelen of heb je een apart MVS en een apart AES systeem?

Die panelen had ik al gezien ja, is wel een betere optie inderdaad dan zomaar gaten gaan boren :)

En zijn er ook cabinets te koop waar al een compleet systeem in zit? Dus waar je in feite alleen nog een stepdown-convertor in moet doen+game en je kan spelen?

Thx mannen voor de goede hulp, ik begin er steeds meer van te snappen ^^
 
Nee er zijn geen cabinets waar meteen een game inzit, of dat moet dan een dedicated racegame zijn of iets dergelijks. Je kunt in de sit down cabinets zoals ik die eerder liet zien eigenlijk alles stoppen wat je wilt.

AES en MVS kun je niet op hetzelfde systeem spelen, je kunt wel met de Phantom convertor op de AES de MVS titels afspelen, maar die converter is erg duur.
 
En stel; ik koop bij coinopexpress.com deze;

1077669551.jpg


Wat zou ik daar dan bij moeten kopen?
Een stepdown convertor voor de omzet van 110V naar 230V, een game natuurlijk om te spelen en verder nog iets?

En hoe zie je of jouw systeem AES of MVS is?
 
Het is goed om met Neo Geo MVS te beginnen, omdat de hardware en software vrij simpel te verkrijgen is en ook makkelijk te installeren. Nogmaals, arcade gaming is wel even wat anders dan een PlayStation aansluiten, maar je hoeft geen technisch wonder te zijn om een fatsoenlijke set up te hebben.
Als je de cabinet en step down converter koopt moet je ook de hardware hebben waar je een game in wilt doen. Tenminste, ik ga ervanuit dat je dan voor MVS, Atomiswave of Naomi kiest en niet losse printplaten.

Je kunt geen AES in een cabinet stoppen, alleen MVS.
AES is gewoon de console die SNK op de markt bracht voor onder de tv. (het maakt overigens niet uit welke regio je games of console vandaan komen, alles is compatible)
Home System AES
55257330.jpg
MVS (Multi Video System)is de hardware om in je cabinet te stoppen, en was baanbrekend in de arcadehal omdat je er meerdere games tegelijk in kan stoppen. Je hebt de MVS met 1,2,4 of 6 slots.
Ik raad je aan dan een 4 slot te nemen, omdat 6 slot krap kan worden in de cabinet.
MVS 4-slot die je op je cabinet aansluit
4-slot%20MVS.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Even nog voor de duidelijkheid het verschil tussen de MVS en AES versies van Metal Slug 5.
MVS
ms5.jpg

AES
ms5.jpg
 
Ik snap hem nu denk ik, heel erg bedankt!

Dus als je eraan wilt beginnen heb je dit oa nodig;
-Cabinet
-MVS System (4 poorten dus)
-Nieuw paneel met extra knoppen indien nodig
-Stepdown-cnvertor

-MVS games


Voor de rest; installatie van alles en het in elkaar zetten is geen probleem, ikzelf kan er best wat van en ik heb ook wel een technische vader(en evt. hulp van technische vrienden)

Klopt het zo wat ik zei? En zo ja; wat kost het gemiddeld per stuk van deze bovenstaande dingen in het lijstje?

Erg bedankt allemaal! Ik heb weer een stuk meer kennis ^^
 
Als je zo'n cabinet zou willen bestellen, doe dit dan ten eerste niet bij coinopexpress maar gewoon bij arcaderick, ga em zelf halen is nog een beter advies (Beieren, DL).

-Mocht je kiezen voor een Egret II, dan heb je zeker een Egret II nodig met 6 knoppen, of je laat er een andere panel opzetten, alleen is het dan niet echt mooi meer omdat de Egret II paars is en alle andere panels er nogal lelijk bij staan.
Als een bedrijf geen paarse panels met 6 buttons heeft zou ik voor een New Astro City/Atomiswave (groene cab, bijna hetzelfde als Egret III) of Blast City (31khz bovendien).

-De stepdown convertor kun je het beste kopen bij Stuut & Bruijn in Den Haag.
Zorg wel dat je een grote converter hebt, anders is dan ding binnen 5 minuten opgeblazen.

-MVS 4-slot

-MVS game (zie Neo Geo buyers guide in Back to Old Skool forum)
 
En als je het bovenstaande hebt gekocht, kan je dan een ander systeem a la NAOMI 1/2 of Atomiswave inbouwen? En wat zit er standaard in?
 
Een Egret 3 is de nummer 1 keuze.

15, 24, 31 multisync;
real flat monitor;
rotatable monitor;
6 button 2 player panel.

Wat wil je nog meer???

Ooit komt er een van deze in mijn huiskamer :twisted:
 
Ik heb een 2 slots MVS, en wil graag weten hoe ik het menu in beeld krijg waardoor ik 'em meteen op free play etc... kan zetten. Er is al een keer iemand bij geweest, maar die kon het ook niet vinden.
 
Back
Top