What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Arcade CRT vs PC CRT?

Jinxz

Pattern Reader
Rare vraag maar wat zijn de argumenten om een arcade CRT (zoals bijv. Hantarex) te kiezen boven een (bijv. Iiyama) PC CRT voor het bouwen van een cab?
 
Jinxz":3o8orff4 said:
Rare vraag maar wat zijn de argumenten om een arcade CRT (zoals bijv. Hantarex) te kiezen boven een (bijv. Iiyama) PC CRT voor het bouwen van een cab?
Weet wel dat de Iiyama de king is onder de crt's.

Vraag me eigenlijk ook af wat nu echt het verschil is?
 
Volgens mij geen hol :) mounten is wat lastiger. Zo kan je bv ook beter een sony trinitron tv in je cab hangen dan een oude verlepte ms-nogwat. Alleen ik ben ook niet zo'n ster met dat mounten daarvan, maar beeldkwaliteit is wel een stuk beter.

Oh, en het is "niet origineel" natuurlijk als je dat belangrijk vindt...
 
almighty":1egcow4o said:
Jinxz":1egcow4o said:
Rare vraag maar wat zijn de argumenten om een arcade CRT (zoals bijv. Hantarex) te kiezen boven een (bijv. Iiyama) PC CRT voor het bouwen van een cab?
Weet wel dat de Iiyama de king is onder de crt's.

Vraag me eigenlijk ook af wat nu echt het verschil is?

Naast het feit dat ik al 20 jaar een iiyama vision master pro heb, heb ik 6 jaar en computer winkel gehad ;) dus ik weet dat iiyama de king is. Des te meer reden om me af te vragen waarom ik daar niet voor zou moeten kiezen voor een repro.
 
Die PC schermen hebben sowieso een hoger frequentie bereik en resolutie...

Voor de rest... geen idee :P doen PC schermen ook gewoon 15k dan?
 
Jinxz":1mdc72s7 said:
Rare vraag maar wat zijn de argumenten om een arcade CRT (zoals bijv. Hantarex) te kiezen boven een (bijv. Iiyama) PC CRT voor het bouwen van een cab?

Heeft alles te maken met dotpitch en raster. PC schermen zijn meestal te fijn voor weergave van de lowres/lowfreq arcade games. Alleen als je highres/highfreq arcade games wil spelen is een PC-scherm prima te gebruiken.
 
komt er dus op neer dat een leuke (sony,philips) crt 4:2 beter is dan een Iiyama :?:
 
almighty":2zu4pjdq said:
komt er dus op neer dat een leuke (sony,philips) crt 4:2 beter is dan een Iiyama :?:

Ligt eraan wat je wil gaan spelen... Als het alleen gaat om oudere games dan is een 15Khz CRT beter. Latere games voor arcade/consoles komen beter tot hun recht op een PC-scherm. Wil je alles kunnen spelen dat is een multisync een optie. Maar ook dan is de monitor meestal beter geschikt voor 15K dan 31K (of andersom). Heb bv. zelf nog een Hantarex PoloStar multisync liggen. Deze heeft een beeldbuis gemaakt voor 15K lowres games maar kan door aangepaste sturing ook 31K weergeven. Die weergave is alleen acceptabel op 640x480 vanwege het grove raster. Bij hogere resolutie valt informatie weg omdat fysieke weergave onmogelijk is.

Ben sowieso geen fan van Sony trinitron CRT's omdat ze altijd afweken van de standaard dot-opbouw (triads). Op dat vlak is een oudere Hantarex CRT-tube toch echt de referentie. Zie ook:
http://easymamecab.mameworld.info/html/monitor1.htm

Moet toegeven dat dit allemaal voor alleen voor freaks waar is. De meeste van mijn vrienden zien het verschil niet. Dat zijn ook degene die het niet zien als een PC-LCD onder zijn eigenlijke resolutie draait :shock:
 
Tja dat is het verschil 15-31k. Je kan ook prima een trinitron (sorry, ik vind ze wel goed ;) ) tv pakken of een mooie PVM studiomonitor en die in je cab hangen. Heb je ook iets er in dat factor 10 beter is dan het gemiddelde arcadescherm en gewoon 15k is. Je kan zelfs wel een tv-buis pakken en een chassis van een arcade scherm erop hangen als bepaalde waardes goed zijn, maar vraagme niet hoe dat werkt. Dan moet je wel ff handig zijn daarmee (ben ik niet) en dan is het "niet origineel" meer, wat voor sommige mensen ook HEEL belangrijk is.

Bottomline wat mij betreft: als je geen new net city hebt en handig bent zijn er sowieso VEEL betere tubes te krijgen voor een paar tientjes of gratis op marktplaats.
 
ne0":1ujswvib said:
Hier trouwens een voorbeeld. Het is niet degene die ik zocht maar het is in principe ook wel een goed voorbeeld die gewoon een tv gebruikt zonder al te veel gezeik:

http://www.dragonslairfans.com/smfor/in ... opic=124.5

Idd! In één van mijn zelfbouw projectjes zat ook een gewone htek TV:
2010%2D08%2D07%2D11h10m33_DCE.jpg

2010%2D08%2D11%2D23h10m44_DCE.jpg


Zoals je ziet een super strak beeld. Voorwaarde is dan wel dat je weet hoe je in het service-menu kan komen 😉 Zo niet, dan zal het beeld vrijwel altijd te wijd/hoog staan.

Eenzelfde build met deze keer een Hantarex met super scanlines :)
IMG_5336_DCE.JPG
 
Mooie schermen Cotje!
Ik heb voor mijn Donkey Kong scratch-build ook gewoon een tweedehandse scart-TV gekocht op marktplaats. Met een zelfgemaakte VGA-naar-scart kabel aangesloten op een PC met ArcadeVGA-videokaart (of een gratis software tooltje Soft-15kHz) heb je exact de pixels en scanlines zoals ze bedoelt zijn. Arcade-perfect!

Hoe dat eruit ziet kan je zien op YouTube:
 
joeks":2wpl40w3 said:
Mooie schermen Cotje!
Ik heb voor mijn Donkey Kong scratch-build ook gewoon een tweedehandse scart-TV gekocht op marktplaats. Met een zelfgemaakte VGA-naar-scart kabel aangesloten op een PC met ArcadeVGA-videokaart (of een gratis software tooltje Soft-15kHz) heb je exact de pixels en scanlines zoals ze bedoelt zijn. Arcade-perfect!

Hoe dat eruit ziet kan je zien op YouTube:

Nice! Zo moet het.

Maar waarom Windows? Met AdvanceMame kun je ook nog eens alle (low) resoluties perfect op het scherm krijgen en heb je geen AVGA nodig (kan ook beide overigens). Kijk maar eens naar deze:
http://89.99.104.52/arcade/MyCabs/Mini-Royal/web/14.html

Shmup mini woody met tated Hantarex CRT voor fullscreen shooters, maar die ook gewoon horizontale games speelt 8)
 
Bedankt voor de link, ziet er leuk uit.

Ik heb destijds (is al paar jaar geleden) wel geprobeerd om het in DOS te draaien maar doordat ik dus die ArcadeVGA kaart had moest ik Windows gebruiken. En ik dacht dat het onder Windows misschien wat eenvoudiger was om in stellen.

In mijn kast heb ik de TV ophanging wel zo gemaakt dat het te roteren is. TV is gemonteerd op een vierkante plaat MDF die je uit de cab kan schuiven, 90 graden draaien en er weer terug in schuiven.
 
joeks":3uxlcieu said:
Ik heb destijds (is al paar jaar geleden) wel geprobeerd om het in DOS te draaien maar doordat ik dus die ArcadeVGA kaart had moest ik Windows gebruiken. En ik dacht dat het onder Windows misschien wat eenvoudiger was om in stellen.
AVGA werkt juist goed onder DOS... Had altijd meer problemen de geluidskaart werkend te krijgen omdat DOS-drivers daarvoor nog maar slecht te krijgen zijn.

joeks":3uxlcieu said:
In mijn kast heb ik de TV ophanging wel zo gemaakt dat het te roteren is. TV is gemonteerd op een vierkante plaat MDF die je uit de cab kan schuiven, 90 graden draaien en er weer terug in schuiven.
Roterende monitor is het mooist. Deze Hantarex speelde dus horizontale games terwijl hij (fixed) tated gemonteerd was. Met AdvMAME is dat allemaal mogelijk. Je kan alle mogelijke scanlines definieren zodat games 100% perfect draaien. Wel veel werk :cry:
 
Back
Top