Project : Rift Racer

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Project : Rift Racer

Post by Jinxz » Mon Jul 01, 2013 12:19

Zoals sommige Nozomers weten ben ik begonnen met het bouwen van een race simulator die als basis een Oculus Rift zal gaan gebruiken. In het gehele project zal ik foto's en updates posten.

Basis :
- Scud Race sit down cab minus scherm en game
- Model 2 Dash
- Cageman's PCB tbv dash
- Carbon fiber car-wrapping op stoel en zijkappen

Games:
- Project Cars
- Assetto Corsa
- Grid 2
- arcady race games

Scherm:
- Asus HG278HE 144mhz 2ms scherm
+ Oculus Rift

PC :
- Intel Haswell 4670K oc 4,3Ghz
- ATI 5850 2GB
- 8GB DDR3
- SSD storage


D'r is al een boel gebeurd dus ik zal zsm een update doen van wat er tot nu toe is gedaan.

Hier is een Mockup van hoe hij uiteindelijk gaat worden. Photoshop FTW:
Image
Mochten er ideeen zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Last edited by Jinxz on Mon Jul 08, 2013 23:48, edited 6 times in total.
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Project : Rift Racer

Post by Jinxz » Mon Jul 01, 2013 12:20

Hier wat ingame shots van Project Cars terwijl het nog in Pre-Alpha is:

Project Cars in Oculus Rift :
Image

Random screenies:
Image

Image

Image

Image

Image
seba
Active Level:
Active Level:
Posts: 47
Joined: Wed Jan 09, 2013 18:57

Re: Project : Rift Racer

Post by seba » Mon Jul 01, 2013 16:16

Waarom heb je nog een scherm nodig bovenop de rift?

Wel ongeloofelijk vet, vraag me enkel af of je niet misselijk wordt als het niet meebeweegt met wat je ziet (zoals zoiets: http://www.jorymon.com/images/2009/dece ... ulator.jpg , jammergenoeg onbetaalbaar).
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Project : Rift Racer

Post by Psykick » Mon Jul 01, 2013 16:27

Heel gaaf Chris, ik ben heel benieuwd!

Maar zoals Seba zegt werd ik er dus kotsmisselijk van! Hopen dat het een kwestie van wennen is!
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Project : Rift Racer

Post by Jinxz » Mon Jul 01, 2013 17:42

Het scherm is deels voor mensen die mee willen kijken maar vooral voor het reguliere gebruikt. Moet er niet aan denken om een arcade te bouwen en enkel een Rift erin te hebben.
Dat meebewegen en misselijk worden lijkt in eerste instantie wennen maar ik kan me indenken dat wanneer je in een autostoel zit met pedalen en een stuur in de hand dat je 'r een stuk sneller aan went.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Project : Rift Racer

Post by Sphere » Mon Jul 01, 2013 18:39

Haha een pc zonder scherm en alleen een Rift... zou het besturingsysteem ook in 360 graden 3D te bekijken zijn? :D
User avatar
ChapDDR
Active Level:
Active Level:
Posts: 951
Joined: Thu Aug 30, 2012 19:59
Location: Utrecht

Re: Project : Rift Racer

Post by ChapDDR » Mon Jul 01, 2013 21:39

Klinkt echt super vet! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Cabs: Vewlix L AMI
1CC: Batsugun SE 1-loop, Overtop, Drift Out!
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Project : Rift Racer

Post by Jinxz » Mon Jul 01, 2013 22:03

mockup toegevoegd in start topic :)
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Project : Rift Racer

Post by Psykick » Mon Jul 01, 2013 22:53

Die mockup is echt best vet! Ben benieuwd!
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Project : Rift Racer

Post by Jinxz » Wed Jul 03, 2013 20:24

Vandaag 5 samples carbon fiber car-wrap besteld. Ben benieuwd hoe ze in real life zijn.
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Project : Rift Racer

Post by Jinxz » Fri Jul 05, 2013 13:01

Zojuist kwamen de 6 samples die ik had besteld binnen. Echt gruwelijk mooi spul. Die zilver/chroom (5e sample) is bizar mooi. Maar ik denk dat het de 1e of laatste in de rij gaat worden.
De metalen delen van de cab zijn mat zwart gespoten dus lijkt het me 't mooist om ook een (redelijk) matte carbon fiber wrap te gebruiken.

Image

Image



Hier de 2 Neutrik modules die in het dashboard gaan worden gebouwd om de Oculus op aan te sluiten. 1x HDMI en 1x USB:
Image
User avatar
beau
Active Level:
Active Level:
Posts: 2002
Joined: Sat Apr 24, 2010 20:06

Re: Project : Rift Racer

Post by beau » Fri Jul 05, 2013 17:48

ziet er vet uit chris!!
:D
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Project : Rift Racer

Post by Jinxz » Fri Jul 05, 2013 23:01

beau wrote:ziet er vet uit chris!!


Thanks!

Heb vandaag het onderste deel van de cab eindelijk kaal geschuurd en deels in de grondverf staan. Morgen de rest ervan grondverven en zondag eindelijk in z'n eerste verflaag zetten.
Lesson learned : alle metalen delen zandstralen i.p.v. schuren ;) Scheelt bakken met tijd en komt beter in hoeken en kieren.

Foto's komen zsm.
User avatar
flay
Active Level:
Active Level:
Posts: 389
Joined: Wed Oct 17, 2012 20:48

Re: Project : Rift Racer

Post by flay » Mon Jul 08, 2013 23:01

Het is echt een heel mooi project! Good luck!

Jinxz wrote:Mochten er ideeen zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.


Wat denk je van het idee om de stoel te vervangen door een echte carbon Sparco seat?
Zo ga je wel meer richting simulator maar in dit project vind ik het zeker kunnen.
We were the first gamers !
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Project : Rift Racer

Post by Jinxz » Mon Jul 08, 2013 23:46

flay wrote:Het is echt een heel mooi project! Good luck!

Wat denk je van het idee om de stoel te vervangen door een echte carbon Sparco seat?
Zo ga je wel meer richting simulator maar in dit project vind ik het zeker kunnen.


Thanks!

De stoel is het voornaamste punt waar ik over twijfel.
De originele (model 3) stoel heeft een boel voordelen:
- originele look
- ingebouwde speakers
- mooie grote rug voor het toepassen van carbon fiber wrap
- geen gedoe met beugels etc. om het passend te krijgen.

Bij het kiezen van een ander model stoel lijkt het me ook gaaf om een stoel te vinden met elektronische verstel-mogelijkheid. Die vervolgens subtiel inbouwen in het dashboard. Hoe gaaf is het om geheugenstanden te hebben die per gamer de juiste positie instelt ;)
Ik heb al een tijd gezocht naar alternatieven en kwam vooral bij Porsche stoelen uit voor veel $$$ ;)

De Sparco stoelen zien er bruut uit en zijn best betaalbaar. Ik zal er eens goed naar kijken.
Het grootste gemis blijven de speakers.
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Project : Rift Racer

Post by Jinxz » Mon Jul 08, 2013 23:50

Vandaag het besluit genomen m.b.t. te gebruiken beeldscherm. Het wordt een ASUS HG278HE. Het snelste scherm op de markt met een reactie van 2ms op 144mhz. Ondersteund 3D en moet zelfs teruggezet worden op 120Mhz om 3D weer te geven ;)
http://www.asus.com/Monitors_Projectors/VG278HE/
User avatar
beau
Active Level:
Active Level:
Posts: 2002
Joined: Sat Apr 24, 2010 20:06

Re: Project : Rift Racer

Post by beau » Tue Jul 09, 2013 06:46

Heb vandaag het onderste deel van de cab eindelijk kaal geschuurd en deels in de grondverf staan. Morgen de rest ervan grondverven en zondag eindelijk in z'n eerste verflaag zetten.
Lesson learned : alle metalen delen zandstralen i.p.v. schuren ;) Scheelt bakken met tijd en komt beter in hoeken en kieren.

Foto's komen zsm.[/quote]

zandstralen is veel beter dan schuren gaat sneller en het metaal wordt weer mooi egaal geen oneffenheden.
en de grondverf hecht ook beter.
:D
User avatar
Gyruss
Active Level:
Active Level:
Posts: 145
Joined: Fri Nov 04, 2011 10:17

Re: Project : Rift Racer

Post by Gyruss » Tue Jul 09, 2013 09:29

Erg cool project! 8)
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Project : Rift Racer

Post by Jinxz » Wed Jul 10, 2013 01:37

beau wrote:zandstralen is veel beter dan schuren gaat sneller en het metaal wordt weer mooi egaal geen oneffenheden.
en de grondverf hecht ook beter.


Goeie punten om de keuze nog duidelijker te maken voor toekomstige rifts ;)

Gyruss wrote:Erg cool project! 8)


Thanks!


Vandaag de definitieve keuze voor vinyl gemaakt en (teveel ;) ) besteld. Het is uiteindelijk de 1e in de rij geworden. Zodra ik de rollen uitrolde was het duidelijk. Kan niet wachten om het toe te passen.
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Project : Rift Racer

Post by Jinxz » Thu Jul 11, 2013 01:10

Omdat ik nog niet eerder vinyl ge-wrapped had ben ik vandaag ff met een sample aan de gang gegaan. Om gelijk maar het scherpe hoeken etc. ervaring te krijgen en maar een relatief smal stuk heb liggen koos ik een Logitech MX518 muis om te wrappen.
Zolang je minimaal een fohn (hittepistool is beter) hebt liggen om het vinyl zacht te maken kun je de gekste hoeken strak krijgen. Hier het resultaat met het zilver/chroom vinyl:
Image

Image

Image

Het is zo relatief makkelijk om gekke hoeken en kieren strak te krijgen dat ik misschien het hele dashboard ga wrappen. Het kan achteraf probleemloos worden verwijderd, beschermd tegen krassen etc op het originele dash en is sterk als een motherfocker. Ik ben bang dat wanneer ik het niet doe dat het dashboard teveel eruit springt tegenover de matte verf en matte carbon fiber.
Gelukkig is er teveel vinyl besteld dus het is een poging waard.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Project : Rift Racer

Post by Psykick » Thu Jul 11, 2013 08:24

Wat een gaaf spul dit zeg! Het verbreedt weer enorm je mogelijkheden, te gek!
User avatar
beau
Active Level:
Active Level:
Posts: 2002
Joined: Sat Apr 24, 2010 20:06

Re: Project : Rift Racer

Post by beau » Thu Jul 11, 2013 08:44

Wauw die muis ziet er meteen gruwelijk uit
Vet man
:D
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Project : Rift Racer

Post by Jinxz » Thu Jul 11, 2013 21:58

Vandaag kwam het vinyl binnen maar helaas nog niet de heatgun. Lul die ik ben moest ik toch beginnen. Dan maar met een fohn ;)

Hier de kap 'before'
Image

Hier is een verse rol carbon fiber wrap.
Image

Het begin :
Image

Hier het punt waarop ik me volledig besef dat het niet kan zonder heatgun kan ;) De reden is omdat er kleine ophopingen van lijm ontstaan door het trekken aan het vinyl die niet met een fohn zacht genoeg worden om glad te strijken. Daarnaast is de fohn niet heet genoeg om een groot oppervlak warm te maken en wordt het lokaal ook niet heet/zacht genoeg. Ahwel, nog ff wachten dus.
Image
DLX

Re: Project : Rift Racer

Post by DLX » Thu Jul 11, 2013 22:01

Mooi spul Chris.... gelukkig heb je lekker de ruimte om te hobbien :P

Ben benieuwd!
User avatar
flay
Active Level:
Active Level:
Posts: 389
Joined: Wed Oct 17, 2012 20:48

Re: Project : Rift Racer

Post by flay » Thu Jul 11, 2013 22:19

Psykick wrote:Wat een gaaf spul dit zeg! Het verbreedt weer enorm je mogelijkheden, te gek!


Dit geeft inderdaad heel veel mogelijkheden als je een cab koopt die er niet meer deftig uitziet.
We were the first gamers !
Post Reply