PC Engine

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Baki
Active Level:
Active Level:

PC Engine

Post by Baki » Thu Mar 02, 2006 17:57

Omdat DreamerNL en ik een andere thread aan het vervuilen zijn heb ik maar ven een aparte topic over NEC's PC Engine gemaakt!

Nice, dat wordt het eens tijd om me te gaan verdipen in de PC Engine...wat zijn de must have games ervoor? En met welke versie vd console kan ik ze allemaal spelen?

Als je een japanse turbo duo aanschaft heb je de beste versie. Deze pakt alleen japanse Hu Card (andere wil je ook niet) maar naast japanse cd ook de amerikaanse. Dat laatste kan wel eens handig zijn. Maw duo staat voor Hu card en Cd games. Tja must haves. Dat ligt aan je smaak. Hou je van platform dan zou ik zeggen Kaze Kiri, Jacky Chan, PC Genjin, etc. Zijn er erg veel. Ik heb daarnaast ook veel interesse in de shooters. Dat zijn er dus ook erg veel. Spriggan, Lord of Thunder, Soldier Blade, Gradius, R-Type, etc, etc. Lees er eerst maar eens wat over voor je eraan begint. Het is een echte collectors console en sommige vette games (Kaze Kiri) zijn best prijzig.
R2-2D
Active Level:
Active Level:

Post by R2-2D » Thu Mar 02, 2006 19:19

Dracula X (castlevania) en Nexzr en Gunhed zijn ook toffe games.
Er zijn heel veel toffe games op dit platform , maar het is idd een echte collectors console. Dracula X kost je minstens 90 tot 100 euri.
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Thu Mar 02, 2006 19:23

Ik heb zelf ook nog Rayxanber 3, Devil Crash, Bomberman '93 en uiteraard ook Dracula X en Gunhed. Ik ben zelf een groot fan van 2D Dracula X games en ik vind de PCE versie imo 1 van de beste!
DNL
Active Level:
Active Level:

Post by DNL » Thu Mar 02, 2006 19:24

Ja, ik had al wat plaatjes bekeken, voor zover is dit mijn wenslijstje:

PC Engine Turbo Duo-R, die witte;

Winds of Thunder
Kaze Kiri Ninja Action
Nexzr
Gate of Thunder
Ginga Fukei Densetsu Sapphire
Dracula X Rondo Of Blood
Rayxanber II
Rayxanber III
Solid Force
Summer Carnival '92
Summer Carnival '93

Nog wat aan toe te voegen? Graag :P
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Thu Mar 02, 2006 19:26

R-Type, Gradius horen er toch wel bij.
R-Type

Post by R-Type » Thu Mar 02, 2006 19:31

Ik wil wel een PC Engine, met Rondo of Blood. Die staat toch op CD?
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Thu Mar 02, 2006 19:43

R-Type wrote:Ik wil wel een PC Engine, met Rondo of Blood. Die staat toch op CD?

Image
Bovendien een aardige site, weliswaar in het Frans maar toch.
http://nekofan.free.fr/
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Thu Mar 02, 2006 21:36

@ DreamerNL: Rayxanber 2 is echt geen goede game. Enige vette uit de serie is deel 3 imo.

Weet je wat ik zo ongelofelijk dik vind aan deze console is de cd. Al die ouwe games met vette cd kwaliteit muziek. dat ding is fucking 8 bit en poept vettere graphs uit dan een snes. Als NEC het toen beter had aangepakt buiten Japan dan hadden ze de snes en megadrive van de planeet geveegt. Maar dan was het nu niet zo'n lekkere collectors console geweest :P

Ginga Fukei Densetsu Sapphire: is erg rare en er zijn erg veel copy's in de omloop. Als je die wilt kopen dan zal ik even mij een mate van me navragen hoe je ook alweer kon zien of de game echt is of niet. Je hebt voor die game wel een losse card nodig om de game te kunnen spelen.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Fri Mar 03, 2006 04:16

Image
R2-2D
Active Level:
Active Level:

Post by R2-2D » Fri Mar 03, 2006 09:06

Summer carnival '92 en '93 zijn geen games voor zover ik weet.
Dit zijn speciale edities van games.
Zo heb je nexzr ook in een summer carnival editie.
R2-2D
Active Level:
Active Level:

Post by R2-2D » Fri Mar 03, 2006 09:08

He Baki,
Weet je of je ook iso's kan draaien op de pc engine ?
Ik wil nog steeds heel graag sapphire hebben maar 300 euro is me toch een beetje te veel. Ik heb ook nog arcadegaming als hobby....
Zo ja , can you hook me up ?
DNL
Active Level:
Active Level:

Post by DNL » Fri Mar 03, 2006 11:59

R2-2D wrote:Summer carnival '92 en '93 zijn geen games voor zover ik weet.
Dit zijn speciale edities van games.
Zo heb je nexzr ook in een summer carnival editie.

Volgens mij toch wel hoor:

Image

Image

Image
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Fri Mar 03, 2006 12:49

R2-2D wrote:He Baki,
Weet je of je ook iso's kan draaien op de pc engine ?
Ik wil nog steeds heel graag sapphire hebben maar 300 euro is me toch een beetje te veel. Ik heb ook nog arcadegaming als hobby....
Zo ja , can you hook me up ?

Sorry maar ik kots op iso's dus bij mij moet je niet zijn :evil:
R2-2D
Active Level:
Active Level:

Post by R2-2D » Fri Mar 03, 2006 13:35

Ok Baki evengoed bedankt ik snap je punt. En ik wil je niet aan het kotsen brengen ;)

Dreamer : Het spel wat je laat zien heet alzadick , summer carnival is de editie.
Zo heb je dus ook summer carnival edities van andere spellen zoals nexzr. Het is een soort van special edition.
DNL
Active Level:
Active Level:

Post by DNL » Fri Mar 03, 2006 13:39

R2-2D wrote:Ok Baki evengoed bedankt ik snap je punt. En ik wil je niet aan het kotsen brengen ;)

Dreamer : Het spel wat je laat zien heet alzadick , summer carnival is de editie.
Zo heb je dus ook summer carnival edities van andere spellen zoals nexzr. Het is een soort van special edition.

Ah, ok. Maar ik kan niet de standaard versie van alzadick vinden, ik zie alleen de summer carnival versie?

Trouwens, Baki: heb jij je Turbo Duo laten modden voor RGB? Dat wil ik wel doen namelijk...
ImageImage
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Fri Mar 03, 2006 19:16

Nee ik heb mijn duo niet laten modden. Ik vind het voor zo'n oude console niet echt nodig en het beeld op mijn sony trinitron is echt netjes. Zal met rgb waarschijnlijk wel beter zijn maar ik laat liever niet aan die console knoeien. Misschien als ik er 1 zo kan kopen dat ik het wel doe.
DNL
Active Level:
Active Level:

Post by DNL » Sun Mar 05, 2006 13:30

Nog even wat help hier...wat zijn de must have hu-cards, die niet op een andere console/arcade zijn uitgekomen?
ImageImage
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Sun Mar 12, 2006 20:30

Must have voor mij is toch zeker Gunhed. Vette game! Gisteren samen met een maat Kaze Kiri Ninja Action uitgespeeld. Die game is te dik voor woorden. Vette sfeer, coole muziek, erg veel moves terwijl je toch maar 2 knoppen hebt ;)
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Sat Mar 18, 2006 15:29

Ik zal eens ff wat over de PCE hardware posten. Er zijn nml nog al wat verschillende consoles op de markt met ook mogelijkheden tot uitbereiding.

In de volgende link zie je van veel pics van de verschillende consoles:

http://www6.airnet.ne.jp/wataru/pce/pce_mech.htm

Zoals je ziet zijn er dus al veel losse HU-card systemen van de basic unit tot een shuttle, handheld en de rare PC Engine LT. Bij de basic unit kwam later de mogelijk om deze uit te bereiden met een CD drive add on. Soort Megadrive met Mega CD idee.
Hierna is een serie DUO modellen uitgebracht en de naam zegt het al, daar kun je HU's en CD's op afspelen. Alles in 1 console dus. De beste aanschaf omdat je dan gewoon alles kunt spelen, behalve de CD games waar je bv een ARCADE card voor nodig hebt. Dit was dus bij SNK en Sega arcade games ports het geval. De game stond op CD maar om die te kunnen spelen moest je in het HU-slot een system/arcade card stoppen. Zie link voor de verschillende cards: http://www6.airnet.ne.jp/wataru/pce/pce_sys.htm Bij Saphhire heb je dus zo'n card nodig! System cards zijn voor gebruik van een add on CD drive bij een basic HU system.

Wat ook opmerkelijk was in zijn tijd is het feit dat je dus je HU-card games ook op je PC Engine GT (handlheld) kon spelen. Volledig in kleur gewoon in de bus...Daar kon nintendo nog wat van leren ;)
De PCE is voor collectors DE console. Ten eerste omdat er gewoon veel toffe 2D games voor zijn waaronder legio shmups. Verder zijn de CD games voorzien van kick ass sound omdat het CD is! Wat denk je van Super Darius uit '90 met Dolbi!!!! Op een 8bit console mind you! Ook zijn er veel rare HU-cards die vaak tijdens beursen en shows gratis werden weg gegeven. Darius Alpha ($750+ op ebay) is daar een voorbeeld van. Ook veel special uitvoeringen van games. Al met al dus een console met kwaliteits games waar je jaren en jaren voor kunt collecten naast het speel plezier.
R2-2D
Active Level:
Active Level:

Post by R2-2D » Sat Mar 18, 2006 19:31

De Hu cards waren (zeker voor die tijd) gigantisch klein , ongeveer zo groot als een creditcard.
Drazic

Post by Drazic » Thu Mar 23, 2006 14:04

DreamerNL wrote:Nog even wat help hier...wat zijn de must have hu-cards, die niet op een andere console/arcade zijn uitgekomen?

PC-Genjin 1-3, Gunhed, PC-Denjin,
Ik heb zelf een Interface unit met 35 spellen ofzo :P
Image
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Mon Nov 27, 2006 21:14

Vind het nog steeds jammer dat de pce special veel pics mist en daardoor een verrotte indeling heeft. Gisteren was het nog een word doc die ik online had gezet. Ik heb die net ff in htm geflikert. Check de link voor de pce special zoals die moest zijn ;)

http://www.xs4all.nl/~srk3x3/pce/pc_engine.htm

Baki
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Wed Nov 29, 2006 06:05

Ik vind het ook jammer, ik weet nu een beetje hoe het komt. Als ik de special goed online wil krijgen moet ik helemaal opnieuw beginnen, misschien dat ik daar van de week even tijd voor maak dan.

Ik heb een Duo zien staan in nette staat met doos etc. ik vraag mezelf alleen af of ik er wel aan zou moeten beginnen...
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Wed Nov 29, 2006 18:21

No worries Ken. Ik vond het alleen jammer dat het zo uit zag omdat ik er wel wat tijd in had gestoken. Tja als ik jou was zou ik die Duo kopen, is het wel de Duo-R?
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Thu Nov 30, 2006 10:19

Echt iets voor de man die alles al heeft..... Wel een mooi collectorsitem, al zul je er weinig mee doen als ie eenmaal bij je thusi staat.
Post Reply