CaveUi en Mame setup
Re: CaveUi en Mame setup
Ik probeer alles een beetje te begrijpen op het moment dat er termen worden gebruikt als interlaced niet interlaced 15khz 31khz ben ik de weg een beetje kwijt (31khz is beter afaik) maar dat is dan ook alles... heeft iemand een linkje die het leken kan uitleggen :O?
Holy moly :p 

yep, dit is een must read site voor iedereen, staat al jaren bovenaan mijn favorieten.
Overigens is 31K zeker niet beter dan 15K, het is slechts anders. Het hangt 100% van de videobron af of je games op 15K kunt/moet draaien, of op 31K.
In het kort komt het er op neer dat 31K een VGA signaal is, waar je met meerder highres resoluties kunt werken, vanaf 640x480 (non-interlaced).
15K is een CGA signaal, met lowres resoluties tot ongeveer 640x480 (interlaced).
Overigens is 31K zeker niet beter dan 15K, het is slechts anders. Het hangt 100% van de videobron af of je games op 15K kunt/moet draaien, of op 31K.
In het kort komt het er op neer dat 31K een VGA signaal is, waar je met meerder highres resoluties kunt werken, vanaf 640x480 (non-interlaced).
15K is een CGA signaal, met lowres resoluties tot ongeveer 640x480 (interlaced).
dus pc met vga + SLG kan je gewenste resultaat krijg mits de resolutie van de game correct is
Jij bedoelt een PC met LCD scherm (uiteraard VGA) en een SLG 3000?
Ja, dan heb je het beste betaalbare resultaat, op een echte CRT na natuurlijk. CRT rules.
Maar zorg er ook voor dat je Mame ini instellingen goed zijn, gebruik bijvoorbeeld geen D3D.
Ja, dan heb je het beste betaalbare resultaat, op een echte CRT na natuurlijk. CRT rules.

Maar zorg er ook voor dat je Mame ini instellingen goed zijn, gebruik bijvoorbeeld geen D3D.
Door de opmerking van Psykick toch maar eens een beetje meer studie gemaakt van DRAW, D3D, mogelijkheden en onmogelijkheden van 'moderne' mame releases (ik had eigenlijk niet zo in de gaten dat mame 0.106 ook al weer antiek is. Maar ja, ik ben dan ook ingestapt bij versie 67 geloof ik. Way back in the nineties.
), en ben nu uitgekomen bij Cabmame. Ik ben er nog wat mee aan het stoeien, maar dit is volgens mij wel een aanrader, smooth scrolling, geen geluid issues en belangrijkste van alles: D3D waarbij gebruik gemaakt wordt van integer zoom. Dit is de eerste Mame build die ik tegenkom waarbij D3D net zo'n strak plaatje oplevert als het antieke DDRAW. En om mij onduidelijke reden is het kleurensprectrum met D3D ook veel mooier, briljanter.

Weer wat wijzer geworden na verder onderzoek. Hoewel cabmame in mijn ogen een prachtige mame build is had ik problemen met het opschalen van games tot fullscreen. Bovendien heeft Cabmame ook game ini's nodig en daarbij loop je, zeker bij resoluties als 320x240, toch tegen problemen op.
Daarom wat verder gezocht en nu uiteindelijk uitgekomen bij Groovymame, in combinatie met CRT Emudriver.
En dit is dus wel perfect. Smooth scrolling, geen game ini's nodig en dus ook geen gedoe met Avres want Groovymame bepaalt zelf met behulp van het ingebouwde switchres welke resolutie het beste is, geen gedoe met Vsync en triplebuffer want ook hier bepaalt Groovymame per game de goede instelling, goede leerzame output inzake switchres (voer maar eens het commando: groovymame.exe <gamenaam> -v > <gamenaam>.txt in, dan krijg je een mooie txt output in de groovymame map te zien. Moet je de gamerom wel hebben natuurlijk), Soft15K niet meer nodig als je de CRT emudriver hebt geïnstalleerd op je ATI kaart. Kortom Groovymame steekt met kop en schouders boven alle andere mame builds uit. En je koopt voor een paar tientjes een compatible videokaart op MP, geen dure AVGA kaart nodig. Bovendien zit er in de AVGA kaarten een bug mbt 320H en 400H resoluties, waardoor games met AVGA niet deze resolutie kunnen gebruiken, in plaats daarvan gebruikt AVGA een nep resolutie van 321H en 401H.
Ik had nog een 12 jaar oude AVGA (Radeon 7200 series) kaart in een mame setup zitten, ik heb daar de AVGA driver gedesinstalleerd (met een speciaal Catalyst uninstaller tool om alle sporen kwijt te raken) en daarna CRT emudriver 6.5 er op gezet. En ik zit nu heerlijk te mamegamen als nooit tevoren, elke 15K game in zijn native resolutie. En wil je meer, ook 24K en 31K gamen op een multysinc monitor, dan kun je met behulp van VMMaker ook daarvoor native resoluties aanmaken.
Tenslotte, in de mame.ini kun je zelf de monitor presets van een aantal veel voorkomende monitoren gebruiken, bijvoorbeeld voor de MS9-29 (NAC)
Daarom wat verder gezocht en nu uiteindelijk uitgekomen bij Groovymame, in combinatie met CRT Emudriver.
En dit is dus wel perfect. Smooth scrolling, geen game ini's nodig en dus ook geen gedoe met Avres want Groovymame bepaalt zelf met behulp van het ingebouwde switchres welke resolutie het beste is, geen gedoe met Vsync en triplebuffer want ook hier bepaalt Groovymame per game de goede instelling, goede leerzame output inzake switchres (voer maar eens het commando: groovymame.exe <gamenaam> -v > <gamenaam>.txt in, dan krijg je een mooie txt output in de groovymame map te zien. Moet je de gamerom wel hebben natuurlijk), Soft15K niet meer nodig als je de CRT emudriver hebt geïnstalleerd op je ATI kaart. Kortom Groovymame steekt met kop en schouders boven alle andere mame builds uit. En je koopt voor een paar tientjes een compatible videokaart op MP, geen dure AVGA kaart nodig. Bovendien zit er in de AVGA kaarten een bug mbt 320H en 400H resoluties, waardoor games met AVGA niet deze resolutie kunnen gebruiken, in plaats daarvan gebruikt AVGA een nep resolutie van 321H en 401H.
Ik had nog een 12 jaar oude AVGA (Radeon 7200 series) kaart in een mame setup zitten, ik heb daar de AVGA driver gedesinstalleerd (met een speciaal Catalyst uninstaller tool om alle sporen kwijt te raken) en daarna CRT emudriver 6.5 er op gezet. En ik zit nu heerlijk te mamegamen als nooit tevoren, elke 15K game in zijn native resolutie. En wil je meer, ook 24K en 31K gamen op een multysinc monitor, dan kun je met behulp van VMMaker ook daarvoor native resoluties aanmaken.
Tenslotte, in de mame.ini kun je zelf de monitor presets van een aantal veel voorkomende monitoren gebruiken, bijvoorbeeld voor de MS9-29 (NAC)
Last edited by ckong on Sun Mar 17, 2013 10:27, edited 1 time in total.
ckong wrote:Daarom wat verder gezocht en nu uiteindelijk uitgekomen bij Groovymame, in combinatie met CRT Emudriver.
)
Erg cool Erik, ook al is het gelijk aan de advmame functionaliteit onder DOS. Ben blij dat het nu ook onder Windows werkt zodat de problemen met het aan de praat krijgen van een soundcard onder DOS verleden tijd zijn

Zou ik zeker doen, mijn nieuwe Mame setup, met een Ati Radeon HD 4650 kaart (twee tientjes op MP) waarop CRT Emudriver 9.3 op draait, loopt in combinatie met Groovymame als een zonnetje. Alle games scrollen vloeiend, zonder tearing of wat dan ook. Ik ben blij dta ik de sprong gemaakt heb van Mame 0.106 (DDraw) naar 0.148 (D3D).
Gaaf hoor
ik hou dit topic nauwlettend in de gaten
al zegt een groot deel mij vrij weinig
wel gaaf om steeds meer te leren van de arcade puristen hier op dit forum hehe

- MarioSanchez
- Active Level:
Heb meerdere 9200 ati kaartjes bemachtigd en omgetoverd naar 15khz met CRT emudriver 6.5. Werkt perfect!! Met VMMaker zo'n 120 modelines, mooi full screen. Echt een aanrader als je nog een agp bordje hebt. Geen tearing en t beeld is machtig mooi op een NAC.
- MarioSanchez
- Active Level:
Eric, waarom gebruik jij tegenwoordig d3d ipv ddraw. ddraw werkt toch prima? Ik kan geen nadelen vinden. Ik heb MAME 0.143 (met romset uiteraard)
Omdat ik op mame gebied het beste van het beste wil, dus groovymame met ingebouwd switchres. En switchres werkt alleen als je d3d gebruikt. Ik ben ervan overtuigd dat dit de beste keuze is.
Overigens heb ik net vandaag mame 0.148 gecompileerd (mijn eerste compilering ever) met high score diff, groovymame.diff en de cave sh3 driver.diff. Kortom, een all-in-one mame executable, command-line uiteraard. Morgen even testen.
Overigens heb ik net vandaag mame 0.148 gecompileerd (mijn eerste compilering ever) met high score diff, groovymame.diff en de cave sh3 driver.diff. Kortom, een all-in-one mame executable, command-line uiteraard. Morgen even testen.

- MarioSanchez
- Active Level:
wist ik niet maar ik ga t zeker proberen eric. bedankt voor je info. dacht dat switchres
ook met ddraw werkte. ik gebruik vmmaker om de ini's te maken wat in feite hetzelfde doet.
ook met ddraw werkte. ik gebruik vmmaker om de ini's te maken wat in feite hetzelfde doet.
MarioSanchez wrote:wist ik niet maar ik ga t zeker proberen eric. bedankt voor je info. dacht dat switchres
Nee, er is een wezenlijk verschil tussen switchres en vmaker.

Vmaker genereert custom video modelines op basis van bepaalde input die je in de vmaker ini opgeeft, zoals je monitor presets (http://forum.arcadecontrols.com/index.p ... 023.0.html). Een modeline definieert een resolutieverhouding (V en H) met een bepaalde vsync. Vervolgens kun je met deze modelines, afhankelijk van de video driver die je hebt, het volgende doen:
1. gebuik je CRT 6.5 en 9.3 Emudriver (die al 120 custom modelines hebben ingebakken)? Dan kun je deze extra custom modelines in het register programmeren via een setting in de ini van vmaker) zodat ze meteen beschikbaar zijn na het booten. Dan heb je dus 120+ cutom modelines tot je beschikking.
2. gebruik je een gewone video driver, of Arcadevga, dan kun je de custom modelines (na de werking getest te hebben in bijvoorbeeld Arcade OSD) d.m.v. soft15K als custom modelines in het register 'programmeren'. Je kunt ze dan bijvoorbeeld zien, en nog eens testen, in het programma winmodelines.
Overigens, als je alleen 15K speelt heeft het maken van extra custom modelines geen zin, zowel CRT 6.5 als 9.3 Emudriver hebben 120 resoluties tot hun beschikking, waarmee je 'alle' Mame games covert. Wil je ook 24K en 31K games op hun native resolutie spelen, uiteraard op een dual sync of tri-sync monitor, dan zijn wel extra modelines nodig.
Switchres daarentegen genereert, of eigenlijk kiest modelines on the fly. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de aanwezige ingebakken modelines (de custom modelines die in CRT emudriver of in ArcadeVGA zitten), de eventueel extra gegenereerde custom modelines en monitor presets die je opgeeft in je mame ini.
In Groovymame werkt switchres als volgt: je start een game, bijvoorbeeld galaga en switchres kijkt dan in de mame.exe welke native resolutie en vsync galaga heeft (eigenlijk kijkt groovymame dan in de mame.xml die je ook apart kunt genereren. Let wel, je ziet niet een apart mame.xml bestand, want dit bestand zit in de mame.exe gegoten). Vervolgens raadpleegt switchres alle beschikbare modelines (custom en standaard) in het video register en kijkt of de native resolutie van galaga er tussen zit, rekening houdend met de monitor presets in je mame.ini. Zo ja, dan start galaga in deze native resolutie (wat in het geval van CRT emudriver dus bij alle 15K games is), zo nee, dan selecteert switchres automatisch de meest beste resolutie. Dit laatste gebeurt bijvoorbeeld bij Toobin, wat een midres 24K game is. Dit alles gebeurt uiteraard in een oogwenk, maar om dit hele proces eens te volgen kun je bijvoorbeeld het volgende typen in een command prompt scherm:
groovymame.exe galaga -v > galaga.text
(in mijn geval heet de executable groovymame.exe). Je krijgt dan een galaga.txt file in je mame directory. Interessant leesvoer.
Dit is dus één van de sterke punten van Groovymame (in combinatie met CRT Emudriver), je hoeft geen aparte game ini's te maken, waarbij in veel gevallen een compromis gemaakt werd wat resolutie betreft. Sterker nog, gebruik absoluut geen game ini's, want dan kill je switchres en kun je net zo goed overgaan op een modale Mame versie.
Daarbij komt dat Groovymame ook met behulp van switchres per game kijkt of triplebuffer ingeschakeld moet worden, of syncrefresh, of waitvsync, of een combinatie van deze drie. Erg intelligent allemaal en je weet zeker dat je de game altijd optimaal speelt. Het beste kun je dan ook de groovymame mame.ini (te genereren met het commando: groovymame.exe -createconfig), voor wat betreft de video settings laten voor wat het is. Triplebuffer, syncrefresh en waitvsync staan op '0', groovymame kiest namelijk voor jou.

Beetje technisch allemaal, maar zeker de moeite waard om je in te verdiepen.
Overigens heb ik mijn eigen gecompileerde Mame versie (mame source 0.148 met groovymame features incl. switchres, high scores en Cave SH3 games) inmiddels getest en het werkt prima. Ik heb nu dus geen aparte Mame versie meer nodig voor de SH3 Cave games. Wel zo makkelijk. En ik kan meteen snel zien welke resoluties per game gebruikt wordt en hoe snel hij loopt (allemaal info die je ziet als je een game vanuit de command prompt start) Trouwens, ik kan nu ook makkelijker gamelijsten in bijvoorbeeld Mala maken omdat ik maar één Mame executable heb. Tenslotte een tip, je kunt ook gamelijsten maken met Romlister, erg handig programma.
Last edited by ckong on Sun Mar 17, 2013 10:24, edited 1 time in total.
Wellicht overbodig, maar bij deze een deel van mijn (groovy)mame ini, met uitleg
inipath .;ini
#
# CORE PERFORMANCE OPTIONS
#
autoframeskip 0
frameskip 0
seconds_to_run 0
throttle 1
syncrefresh 0
sleep 1
speed 1.0
refreshspeed 0
#
# CORE ROTATION OPTIONS
#
rotate 0
ror 0
rol 0
autoror 0
autorol 0
flipx 0
flipy 0
#
# CORE MKChamp OPTIONS
#
disable_hiscore_patch 0
disable_nagscreen_patch 0
disable_loading_patch 0
#
# CORE SWITCHRES OPTIONS
#
modeline 1
monitor ms929
orientation rotate
connector auto
interlace 1
doublescan 1
cleanstretch 0
changeres 1
powerstrip 0
lock_system_modes 1
lock_unsupported_modes 1
refresh_dont_care 0
dotclock_min 0
sync_refresh_tolerance 2.0
frame_delay 0
lcd_range auto
crt_range0 auto
crt_range1 auto
crt_range2 auto
crt_range3 auto
crt_range4 auto
crt_range5 auto
crt_range6 auto
crt_range7 auto
crt_range8 auto
crt_range9 auto
#
priority 0
multithreading 1
numprocessors auto
profile 0
bench 0
#
# WINDOWS VIDEO OPTIONS
#
video d3d
numscreens 1
window 0
maximize 1
keepaspect 0
prescale 1
waitvsync 0
menu 0
#
# DIRECTDRAW-SPECIFIC OPTIONS
#
hwstretch 0
#
# DIRECT3D-SPECIFIC OPTIONS
#
d3dversion 9
filter 0
#
# FULL SCREEN OPTIONS
#
triplebuffer 0
switchres 1
full_screen_brightness 1.0
full_screen_contrast 1.0
full_screen_gamma 1.0
Uitleg:
- initpath: zo laten staan, mame maakt dan geen gebruik van game.ini's die in de ini map zitten
- rotate: normaal op 1, maar ik heb bij de switchres setting de orientation op rotate staan. Kies je bij orientation voor horizontal (als je alleen maar horizontale games speelt op een horizontale monitor) of vertikal (als je een vertikale monitor hebt), dan zet je rotate op 1. Overigens, bij veel klassieke vertikale games zul je zien dat de game ondersteboven start, maar dan kun je via de settings in TAB het beeld 180 graden draaien. hoef je maar 1x per game te doen, wordt namelijk onthouden in de game cfg file (niet te verwarren met de verfoeide game.ini file).
-monitor: ms929 voor een Nanao MS9-29 (NAC, Egret 2). Voor overige monitor codes of settings, zie http://forum.arcadecontrols.com/index.p ... 879.0.html
-orientation: rotate, horizontal of vertikal.
Alle overige settings zijn standaard, behalve de nagscreen opties. Maar die spreken voor zichzelf, een kind kan de was doen.
zo, nu ga ik maar eens een rondje Deathsmiles spelen.
inipath .;ini
#
# CORE PERFORMANCE OPTIONS
#
autoframeskip 0
frameskip 0
seconds_to_run 0
throttle 1
syncrefresh 0
sleep 1
speed 1.0
refreshspeed 0
#
# CORE ROTATION OPTIONS
#
rotate 0
ror 0
rol 0
autoror 0
autorol 0
flipx 0
flipy 0
#
# CORE MKChamp OPTIONS
#
disable_hiscore_patch 0
disable_nagscreen_patch 0
disable_loading_patch 0
#
# CORE SWITCHRES OPTIONS
#
modeline 1
monitor ms929
orientation rotate
connector auto
interlace 1
doublescan 1
cleanstretch 0
changeres 1
powerstrip 0
lock_system_modes 1
lock_unsupported_modes 1
refresh_dont_care 0
dotclock_min 0
sync_refresh_tolerance 2.0
frame_delay 0
lcd_range auto
crt_range0 auto
crt_range1 auto
crt_range2 auto
crt_range3 auto
crt_range4 auto
crt_range5 auto
crt_range6 auto
crt_range7 auto
crt_range8 auto
crt_range9 auto
#
priority 0
multithreading 1
numprocessors auto
profile 0
bench 0
#
# WINDOWS VIDEO OPTIONS
#
video d3d
numscreens 1
window 0
maximize 1
keepaspect 0
prescale 1
waitvsync 0
menu 0
#
# DIRECTDRAW-SPECIFIC OPTIONS
#
hwstretch 0
#
# DIRECT3D-SPECIFIC OPTIONS
#
d3dversion 9
filter 0
#
# FULL SCREEN OPTIONS
#
triplebuffer 0
switchres 1
full_screen_brightness 1.0
full_screen_contrast 1.0
full_screen_gamma 1.0
Uitleg:
- initpath: zo laten staan, mame maakt dan geen gebruik van game.ini's die in de ini map zitten
- rotate: normaal op 1, maar ik heb bij de switchres setting de orientation op rotate staan. Kies je bij orientation voor horizontal (als je alleen maar horizontale games speelt op een horizontale monitor) of vertikal (als je een vertikale monitor hebt), dan zet je rotate op 1. Overigens, bij veel klassieke vertikale games zul je zien dat de game ondersteboven start, maar dan kun je via de settings in TAB het beeld 180 graden draaien. hoef je maar 1x per game te doen, wordt namelijk onthouden in de game cfg file (niet te verwarren met de verfoeide game.ini file).
-monitor: ms929 voor een Nanao MS9-29 (NAC, Egret 2). Voor overige monitor codes of settings, zie http://forum.arcadecontrols.com/index.p ... 879.0.html
-orientation: rotate, horizontal of vertikal.
Alle overige settings zijn standaard, behalve de nagscreen opties. Maar die spreken voor zichzelf, een kind kan de was doen.

Echt top bezig Erik! Ik ga als de hele hyperspin setup binnenkort draait eens goed kijken of dit echt de way to go is. Voorheen altijd met Soft15k/MameUi/DDRAW gewerkt en uiterst tevreden en vraag me af of D3D echt de way to go is. In mijn setup gaat er altijd een soort filter overheen als ik met D3D werk, dus ben echt benieuwd om ermee te gaan klooien.
Btw. is Groovymame zo compiled dat Nagscreen uitstaat en Hi score aan?
Spreek je er snel eens over als ik er echt voor ga zitten!
Speel ze
Btw. is Groovymame zo compiled dat Nagscreen uitstaat en Hi score aan?
Spreek je er snel eens over als ik er echt voor ga zitten!

Speel ze

Psykick wrote:Btw. is Groovymame zo compiled dat Nagscreen uitstaat en Hi score aan?
Nee, na een verse compile staan de nagscreens aan (1). Maar dit kun je eenvoudig aanpassen in de mame ini. Gewoon bij disable_nagscreen_patch en disable_loading_patch de 1 veranderen in een 0. Maar het kan soms handig zijn om de nagscreen wel te laten zien, groovymame laat dan zien welke resolutie switchres pakt. Deze informatie zie je ook wanneer je een game opstart vanuit de command prompt.
Met filter neem ik aan dat je bedoelt dat het een beetje blurry wordt? Daar had ik in het verleden ook last van, één van de redenen waarom ik bij DDRAW bleef, Maar nu heb ik dat dus bij D3D niet meer, het beeld is zo crisp als het maar zijn kan.
En soft15K is zo 2012! LOL
- MarioSanchez
- Active Level:
woww top idd. ik ga vanavond eens kijken wat ik er uit kan halen. bedankt voor je uitgebreide info. zal de mijne posten 

- MarioSanchez
- Active Level:
Na dat wat Erik heeft aangegeven ben ik aan de slag gegaan met mame compile (diff) en switres. Nu ben ik er ook absoluut van overtuigd dat dit de beste oplossing is voor je set!!! D3D ziet er geweldig uit en heeft geen ''waas'' meer. Echt een dikke aanrader! Nu alleen met romlister of een dergelijk prg catalogiseren wat het stikt de moord van de mahjong, puzzle en kaart spelletjes die er wat mij betreft uit ge -filterd cq flikkerd hadden mogen worden.
Goeie shit jongens! Veel plezier ermee!!
- MarioSanchez
- Active Level:
dank je wel Arjan 

MarioSanchez wrote:dank je wel Hasan
fixed

Psykick wrote:MarioSanchez wrote:dank je wel Hasan
fixed
LOL