Fantasy Zone

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Fantasy Zone

Post by sombetzki » Sat Feb 02, 2013 17:18

Hey,

Vandaag (bijna) de hele dag druk bezig geweest met het converten van een van mijn Naomi's naar Jamma.
Is allemaal prima gelukt, Neo Geo 1 slot werkt perfect!

Graphics, audio, controls, allemaal geen probleem.

Als ik Fantasy Zone aansluit is het een ander verhaal.
Ik krijg dan nl het volgende beeld;
Image
Image

Ik kan nergens problemen vinden op de pcb, alles lijkt prima in orde te zijn.
Wat te doen? Ken helaas niemand in de buurt met een Jamma cab, dus kan het ook bij niemand testen.

Heb 1 x heel kort wat text in beeld gehad, maar dat was hooguit een halve seconde. Geen idee wat daar dus stond. Kan iemand mij helpen? Zou echt heel tof zijn, Fantasy Zone was voor mij de voornaamste reden om te converten naar Jamma :(
Sphere
Active Level:
Active Level:

Re: Fantasy Zone

Post by Sphere » Sat Feb 02, 2013 17:45

Niet dat ik een expert ben maar misschien heb je er wat aan:

-MVS is niet gelijk aan jamma en het kan zijn dat hier wat problemen spelen. Audio en knoppen zijn anders geregeld, ben je vast wel bekend mee. Voor zover ik weet zou dat geen problemen met video moeten geven.

-Stroom schijnt vaker een probleem te zijn. Ik meen het zogenaamde -5v issue
met voedingen en aansluiting. De oude borden hebben dat nodig en de nieuwe niet? Ondersteunt je voeding dat wel?

-Met mijn MVS had ik het probleem dat als je de connector er te ver instak dat je dan ook een soort gelijk beeld kreeg. De oorzaak was vuile connectoren. Als je hem er dan minder ver instak deed hij het wel. Na schoonmaken met alcohol was dit probleem overigens helemaal weg.

-Het kan natuurlijk zijn dat de PCB gewoon kaduuk is, geen idee hoe dat te testen eigenlijk.

My 2 (learning) cents.

Succes!
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Sat Feb 02, 2013 18:01

Thanks Sphere!

Ik weet iig dat het Jamma/MVS verhaal niet speelt, aangezien alle 1 slots gewoon jamma spec zijn + button 4 gewired. Dit is het iig niet.

-5 is Fantasy Zone voor zover ik weet niet nodig, gebruik de standaard Sun PSU van de Naomi en deze geeft eigenlijk geen problemen. Zou de waardes nog even kunnen nameten met de multimeter. Connectors ga ik schoonmaken!

Heb alleen geen alcohol (afgezien van bier ;)) kan dat ook met spiritus/thinner etc? Ja toch, kan toch geen problemen geven?
Sphere
Active Level:
Active Level:

Post by Sphere » Sat Feb 02, 2013 18:15

Volgens mij is spiritus geen probleem. Dit is ethanol met gif dus in feit hetzelfde als drinkbare alcohol. Zelf heb ik 96% ethanol gebruikt aangezien ik het gebruik om likeuren te maken en het dus gewoon voor handen had haha. Dus ja dat moet werken. Spiritus is volgens mij iets van 85%?

Kijk hier wel mee uit, het is zeer ontvlambaar en ik heb gehoord van gevallen waarbij zulke vloeistoffen ontvlammen door aanraking en statische elektriciteit. Gewoon een beetje in een bakje doen (aardewerk, glas of als het niet anders kan plastic) en met een wattenstaafje op de connectoren wrijven net zo lang totdat het wattenstaafje te zwart is voor woorden of totdat het wattenstaafje niet meer zwart wordt. Niet vergeten dat de connector 2 zijden heeft. Het kan wel een staafje of 4 kosten om de connector goed schoon te krijgen ook al zie je met het blote oog geen vuil. Pak alleen de hoeveelheid spiritus die je nodig hebt en dan kan er zo goed als niets gebeuren. Misschien ben ik op dit opzicht erg voorzichtig maar liever te voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg.

Bier heb je daarnaast wel nodig... Proost!
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Sat Feb 02, 2013 20:15

Nou, boel goed schoongemaakt (kwamen idd behoorlijk zwarte wattenstaafjes vandaan ;)) en daarna goed laten drogen.. alle chips/eproms nagelopen en aangedrukt (je weet maar nooit) en nu geeft hij niks meer!

Die korte tekst komt weer langs en ik heb hem nu zo vaak gezien dat ik weet wat er staat:
"no signal"

Komt waarschijnlijk van de CGA -=> VGA converter. Doet dus helemaal niks meer :(

Heb nog niet mijn voltages doorgemeten aangezien ik een analoge multimeter heb, die niet heel nauwkeurig is.
Kan zien dat mijn 5V 5V is maar daar is het wel mee gezegd. Zal morgen//vd week kijken voor een digitale
Sphere
Active Level:
Active Level:

Post by Sphere » Sat Feb 02, 2013 22:06

Damn, dat zuigt... doet alleen je Fantasy Zone het niet meer of doet niets het meer?
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Sat Feb 02, 2013 22:11

Alleen Fantasy Zone geeft zwart beeld.
Neo Geo werkt nog perfect!
Sphere
Active Level:
Active Level:

Post by Sphere » Sat Feb 02, 2013 22:30

Misschien stel ik de meest voor de handliggende vragen hoor, dat moet je mij maar niet kwalijk nemen maar heb je ook geprobeerd om de pcb iets minder diep in de aansluiting te schuiven?
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Sat Feb 02, 2013 22:33

Al geprobeerd idd
Sphere
Active Level:
Active Level:

Post by Sphere » Sat Feb 02, 2013 22:36

:?

Ik weet niet of je kan doormeten of de PCB wel stroom krijgt?
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Sat Feb 02, 2013 22:41

Kan ik en ga ik sowieso nog doen ;)
Rode led brand wel op de pcb, dus hij krijgt stroom
Sphere
Active Level:
Active Level:

Post by Sphere » Sat Feb 02, 2013 22:48

Waar ik nu wel benieuwd naar ben en wat je zelf ook al aangaf is of hij werkt op iemand anders zijn jamma aansluiting... het is jammer dat ik niet in de buurt woon want ik ben bijna geneigd om in de auto te stappen met mijn supergun om te kijken of dat kreng nou wel of niet werkt. :?
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Sat Feb 02, 2013 23:05

Je bent van harte welkom ;)
Sphere
Active Level:
Active Level:

Post by Sphere » Sun Feb 03, 2013 08:59

I know :wink:
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Mon Feb 04, 2013 11:15

Ik ben er achter gekomen dat dit de specificaties zijn van mijn hardware:

- GBS-8200 CGA - VGA Scaler = 5V x 2A (upscaler ben ik nodig wegens 31kHz monitor)
- Neo Geo MVS = 5V x 7A
- Fantasy Zone pcb = 5V x 7.5A

Mijn voedingen zouden 10A op de 5V moeten geven. Met de Neo Geo zit ik in de totaal op 9A en met de Fantasy Zone pcb op 9.5A. Als mijn voedingen niet echt zuiver zijn qua amperes zou ik dus net te weinig kunnen hebben voor de FZ pcb.

Daarbij las ik op een forum nog het volgende over mijn cga-vga scaler:
What PSU do I need?
5V 2A at least. Any less (lower voltage or not enough amperage) will give you a red or blue screen with blocks (even without an input signal).
Apparently the GBS8200 can accept 12V, but reportedly this seems to heat it which leads to different issues after running for some time.
Gonbes website states 5V +/- 0.5, so stick to 5V.
Personally, I use the same power supply as my JAMMA harness. Otherwise, I get sync issues (which could be due to grounding perhaps, I have not tried another setup).
If you have a "bouncing" image (bad sync), it could be due to the power supply not being strong enough.

k heb een black screen met blocks, maar zou dus allemaal aan de voeding kunnen liggen. en er staat ook 2A at least! Stel het is meer heb ik sowieso te weinig.

Klopt dit? Ben nu niet thuis, maar ga vanavond sowieso de amperes meten van mijn voeding en kijken of ik kan meten hoeveel ampere de upscaler echt gebruikt.
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Tue Feb 05, 2013 04:05

Ik neem aan dat je weet hoe je stroomsterkte (Ampere) moet meten? ;-)
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Tue Feb 05, 2013 09:41

Hey Cageman,

Hele goede ;)
Ben dr nog niet weer mee bezig geweest, maar heb nog niet eerder amperes gemeten eerlijk gezegd :oops:
Dacht dat dat niet zo lastig was, maar misschien heb ik het helemaal verkeerd.

Verlicht me met jouw wijsheid zou ik zeggen 8)
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Thu Feb 07, 2013 03:41

Haha! Mijn opmerking was niet sarcastisch bedoeld, mocht je dat gevoel krijgen. Je bent lekker bezig, imo.

Voor meten van stroomsterkte moet je de meter eerst goed aansluiten (rode kabel in multimeter omzetten naar A ipv V). Daarna moet je de meter SERIEEL (ofwel, in lijn) aansluiten op de te meten aansluiting. Normaal doe je dat parallel (voor voltages).

Om stroomsterkte te meten op bijvoorbeeld de 5V lijn moet je die lijn eerst onderbreken, en de meter er vervolgens TUSSEN zetten. De 5V voorziening loopt dan dus van voeding -> meter -> PCB.

Als je stroomsterkte probeert de meten zoals je ook voltages meet (probe 1 op ground, probe 2 op 5V) veroorzaak je kortsluiting, want effectief verbind je met de meter de 5V en Ground dan met elkaar.
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Thu Feb 07, 2013 09:50

Ik had er totaal geen sarcastisch gevoel bij hoor ;) Ben een complete newbie op dit gebied, dus bedankt voor het compliment!

Ik neem zaterdag de pcb mee naar het NGC, mocht hij daar perfect werken dan ligt het sowieso aan de voeding. Een Jamma psu zal dan in de Naomi moeten.

Wel bedankt voor je uitleg, wil dat sowieso ff meten, maar voor zaterdag kom ik er sowieso niet aan toe ben ik bang voor
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Thu Feb 07, 2013 20:02

aangezien de multimeter die ik nu heb maar tot 2,5 A meet :( kwam ik op het idee om de pcb aan te sluiten zonder de CGA-VGA scaler. Als nl die 2 samen het probleem zouden geven, dan zou hij zonder de scaler wel 5V moeten krijgen en ook audio moeten hebben!

Ook niet het geval, zonder de CGA-VGA scaler blijft de 5V onder de 4 :(... Vraag me af of een sterkere voeding wel gaat helpen...
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Wed Feb 13, 2013 21:51

Nieuwe voeding binnen, alles opnieuw aangesloten, neo geo perfect en Fantasy Zone doet het ook... deels.

Heb audio, gameplay, maar het beeld is fucked, komt waarschijnlijk door de CGA - VGA scaler. Enige tips hoe dit te fixen? Kan niet met de menu opties.
Heb al geprobeerd om de pcb met de arcade psu te voeden en de upscaler via de naomi psu, maar dat werkt ook niet...

Zie video;

Tips iemand?
(ja, ik weet het, koop een 15 kHz cabinet ;))
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Fri Feb 15, 2013 10:39

Niemand?
DLX

Post by DLX » Fri Feb 15, 2013 10:46

Jawel, maar ik denk dat je board een exotische frequentie heeft en gewoon niet gaat werken met die converter.... helaas....
Post Reply