Monitor issue's ( Naomi cab monitor)

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Psykick
Active Level:
Active Level:

Re: Monitor issue's ( Naomi cab monitor)

Post by Psykick » Sun Jan 13, 2013 16:55

Fantastische analyse en uitleg van Cotje! Daar valt niets aan toe te voegen en als je die naloopt met iemand met meer affiniteit, kan je het hopelijk verhelpen en anders zit er idd niets anders op dan een andere monitor. Succes!
seba
Active Level:
Active Level:

Post by seba » Tue Jan 15, 2013 20:10

Hey,

Ik heb ook wat vreemde geluiden van mijn Naomi monitor, dus zal het maar hierbij posten. Het is wel een originele monitor (MS-2934-s van Toshiba denk ik)

Ik heb een geluid gelijkaardig aan: http://www.youtube.com/watch?v=1NHiX9-d ... e=youtu.be

Iemand in dit topic heeft al gezegd dat dit de Yoke collar is die resoneert. Maar is dit normaal of wat kan ik er aan doen? Het lijkt meer lawaai te maken als ik een computer er aan hang dan met de naomi 2 console. Ook wordt het lawaai erger als ik het beeld verticaal groter maak.

Ik heb ook het geknetter dat chapddr omschrijft, maar enkel bij het aan & uitzetten is het waarneembaar. Ik vermoed dat dit normaal is, want ik kan me herinneren dat onze oude CRT tv dat ook deed, maar ik vraag het toch maar even om zeker te zijn.
cotje
Active Level:
Active Level:

Post by cotje » Wed Jan 16, 2013 12:21

seba wrote:Hey,
Ik heb een geluid gelijkaardig aan: http://www.youtube.com/watch?v=1NHiX9-d ... e=youtu.be
Iemand in dit topic heeft al gezegd dat dit de Yoke collar is die resoneert. Maar is dit normaal of wat kan ik er aan doen? Het lijkt meer lawaai te maken als ik een computer er aan hang dan met de naomi 2 console. Ook wordt het lawaai erger als ik het beeld verticaal groter maak.

Een kleine brom heb je altijd wel maar dit lijkt me een los zittende hoogspanningstrafo. Die zitten meestal met parkers vast op de printplaat. Idee zou zijn de soldeereilandjes te de-solderen, de parkers aan te draaien en dan de boel weer netjes solderen. Ook als er geen parkers in zitten kun je de de-soldeer>soldeer actie doen.
Kan overigens ook een resonantie zijn van de voeding. Daar zitten meestal dunne metalen plaatjes omheen. Druk die eens aan met een houten stokje om te horen of de brom verdwijnt.

seba wrote:Hey,
Ik heb ook het geknetter dat chapddr omschrijft, maar enkel bij het aan & uitzetten is het waarneembaar. Ik vermoed dat dit normaal is, want ik kan me herinneren dat onze oude CRT tv dat ook deed, maar ik vraag het toch maar even om zeker te zijn.

Dit is normaal voor iedere CRT. Het is ook meer een 'swoosh'. Het gaat dan om het laden en ontladen van de tube. Er zijn d'r bij die dat heel heftig doen. Geknetter tijdens het spelen is niet goed.
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Wed Jan 16, 2013 16:29

Ik heb maandag nog dat menu getest en het werkt. Ik heb alles een beetje kunnen bijstellen :)

Maar zodra de pc een keer uit is geweest, krijg ik geen beeld meer op de monitor wanneer die 75 omega logo (Ohm?) knop zo staat dat de kleuren veel mooier worden. Ik had ergens gelezen dat dit met de signaalsterkte te maken heeft. ( Diende om het beeld over slechtere en betere monitors te verdelen zodat het overal even goed uitziet) Maar waarom herkent de monitor de pc niet als de knop zo staat? Als ik de knop 'uit' heb staan krijg ik wel beeld. En zodra het beeld verschijnt kan ik op de knop duwen en dan zijn de kleuren weer mooier. ( Maar dit kan alleen wanneer de kap eraf is. )

Verder heb ik mij nog wat verdiept over het geknetter en heb ik van de tearing en het geknetter video's gemaakt. Ik zal ze vanavond uploaden en hier posten.
Cabs: Vewlix L AMI
1CC: Batsugun SE 1-loop, Overtop, Drift Out!
seba
Active Level:
Active Level:

Post by seba » Wed Jan 16, 2013 18:08

Thanks cotje! Heel duidelijke uitleg (want van crt's ken ik niet erg veel).
Nu is het zo dat ik 2 van die nanao's heb. De ene had geen burn-in en super goed beeld, maar geeft opeens geen groen meer (ligt niet aan de draaiknopjes). De andere geeft wel nog groen, maar heeft burn-in. Ik vermoed dat als ik de pcb's van de ene monitor op de tube van de andere steek ik weer 1 goed scherm kan maken.

Moest dat echter niet goedkomen, dan zou ik een TV erin steken met een vga to scart kabel. 'k heb al een tv van de juiste grote en zo'n kabel gesoldeerd. Maar voor ik mijn TV open smijt vroeg ik me af of er nog iets speciaals is dat ik moet weten hiervoor. Ik neem aan dat ik electriciteit zal moeten aftappen van onderaan in de kast, waar het nog 220v is en het frame wat aanpassen zodat alles past. Is er verder nog iets dat verschillend is bij de standaard monitor en een tv?
cotje
Active Level:
Active Level:

Post by cotje » Wed Jan 16, 2013 18:28

seba wrote:Ik vermoed dat als ik de pcb's van de ene monitor op de tube van de andere steek ik weer 1 goed scherm kan maken.

Zou ik zeker doen!
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Fri Jan 18, 2013 20:32

Snelle post:

Ik heb het druk gehad met mijn profielwerkstuk vandaar de vertraging. Ik was net de video's aan het uploaden toen ineens de monitor, zoals in de video's, een statisch sis-geluid begon te maken. Na ongeveer 30 seconden hoorde ik ineens een knal ( Ongeveer even hard als een rotje ) en toen gaf de monitor een ingezoomed beeld van de bovenhelft weer. Ik heb hem als reflex maar gelijk uitgetrokken. Wat moet ik nu doen? De monitor is er nu in twee weken erg op achteruit gegaan. Eerst meer geknetter, daarna gesis en nu dit.
ckong

Post by ckong » Fri Jan 18, 2013 20:58

Doe wat ik zou doen: gewoon vervangen die hap (monitor en chassis) en dan even een tijdje lekker gamen. En na verloop van tijd nog eens naar dit geval kijken om te zien of het wellicht te repareren valt.
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Fri Jan 18, 2013 21:04

Ik denk inderdaad dat dat de beste optie is maar ik heb daar zelf niet het budget voor. ( Kost toch gauw 150+?) Ik heb ook al naar een reparatie-service gezocht in de buurt maar niks gevonden. Ik ga hem nu nog eens aanzetten, kijken wat er gebeurt.

edit:

heb hem net opgestart. tot nu toe lijkt die stil. maar ik krijg niet het hele beeld meer. de helft van de taakbalk is weg en bij de bovenkant ongeveer evenveel.

heb weer met de settings het beeld normaal gekregen. ( waarden van de monitor settings staan nu lager als voor de knal) toen ik de monitor twee keer in korte tijd uit trok en weer inplugde kreeg ik weer een knal. ( best luid, hoor een piep.) maar nu lijkt die weer normaal. ik laat hem nu een tijdje aan met de kap er af, kijken wat er gebeurt.
seba
Active Level:
Active Level:

Post by seba » Fri Jan 18, 2013 22:15

Mja, ik denk dat crt reparatiediensten zowat uitgestorven zijn. Voor die paar gewone crt tv's die er nog zijn kost het je meer om te herstellen dan een 2dehands exemplaar kopen. Je kan wel doen wat mijn plan B is: een 27" (meet je best nog even na) 4:3 tv zoeken, en een vga-to-scart kabel solderen (is niet zo moeilijk). Electriciteit van onderaan de kast nemen (220V, voor de transfo dus) en je hebt voor 20€ (prijs 2dehandse crt) een goed scherm.

Sowieso lijken die knallen niet gezond, en je wil neem ik aan voor die 20€ geen kans op brand of erger.
seba
Active Level:
Active Level:

Post by seba » Sat Jan 19, 2013 02:55

cotje wrote:
seba wrote:Ik vermoed dat als ik de pcb's van de ene monitor op de tube van de andere steek ik weer 1 goed scherm kan maken.

Zou ik zeker doen!

't Is gelukt :D, heb een heel mooi beeld nu. Het geluid blijft wel en is opvallend luider als hij met m'n pc verbonden is ipv de naomi console. Maar met de behuizing er rond en geluid van de speakers hoor je er niet veel van, dus zal het maar zo laten.
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Sat Jan 19, 2013 13:58

Gisteravond heb ik er gewoon 3,5uur op gespeeld zonder een knal. Hij maakte wel vaker het sis-geluid maar daarna was die weer stil. Verder heb ik geen screentearing meer gehad en maar een keer dat aan- en uitvallen van de monitor. Ik denk dat het gewoon te maken heeft met te veel stroom? ( Knal klonk echt als een vonk ) Ik gebruikte eerst een stekkerdoos zonder aan en uit knop. Ik ga hem nu voorzichten testen deze week met een stekkerdoos met aan- en uitknop. Zo hoef ik hem niet steeds uit te trekken.

Maar na de knal was het beeld uit proportie. een paar cm was boven en onder weg en een heel klein beetje aan de zijkanten. ( Settings van de monitor veranderd. Iets van -5 lengte waarde en -1 breedte ) Bij de tweede en derde knal ging die er wel niet op achteruit.
Jinxz
Active Level:
Active Level:

Post by Jinxz » Sat Jan 19, 2013 16:37

Mijn mening is : give up en verplaats jezelf naar het "buy, sell en trade" topic met een request voor een nieuw scherm. Het is niet alleen tijdrovend maar je riskeert een brand en een imploderend scherm. Not worth the risk.
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Sat Jan 19, 2013 17:14

I know maar gister deed die het gewoon normaal. Als dit nog een keer voorkomt doe ik hem weg. Kan zo'n monitor worden opgestuurd? Ik ga denk ik maandag nog even lang een tv en audio winkel in de stad. Ze repareren wel tv's maar ik weet niet of ze nog crt's doen.
seba
Active Level:
Active Level:

Post by seba » Sat Jan 19, 2013 17:36

Ik denk dat je meer zal betalen aan reparatiekosten dan een nieuwe te zoeken. En opsturen kan altijd, maar het zal belachelijk veel geld kosten als je weet wat zo'n ding weegt, + het is redelijk fragiel
cotje
Active Level:
Active Level:

Post by cotje » Sun Jan 20, 2013 15:14

seba wrote:'t Is gelukt :D, heb een heel mooi beeld nu.

Nice :)
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Sun Jan 20, 2013 15:17

Ik ga hem deze week nog wat testen in de hoop dat die nu weer normaal doet en anders wordt het een used crt ombouwen. ( Is een goede crt niet moeilijk te vinden aangezien het 31khz 60hz moet zijn? )
seba
Active Level:
Active Level:

Post by seba » Mon Jan 21, 2013 01:14

Ik geloof dat de meeste crt's 15khz zijn (er bestaan wel andere modellen, maar die zijn zeldzamer). Maar zit er een naomi console in? Als je mame ofzo draait vanaf pc dan kun je behelpen met powerstrip
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Mon Jan 21, 2013 08:40

seba wrote:Ik geloof dat de meeste crt's 15khz zijn (er bestaan wel andere modellen, maar die zijn zeldzamer). Maar zit er een naomi console in? Als je mame ofzo draait vanaf pc dan kun je behelpen met powerstrip

Ik speel ook mame maar vooral street fighter 4. Ik was van plan om een xbox 360 VGA kabel te kopen. Volgensmij heb ik echt 31khz nodig voor zo'n games?

Gisteravond en vanochtend weer de monitor aangehad. Iedere keer als die weer gaat sissen denk ik van oh shit. Maar van de 15+ keer dat die dat gedaan heeft, heeft die nog geen enkele keer geknald. Maak denk ik vanavond toch een topic aan voor een nieuw monitor. ( Misschien wel ergens een dealtje te krijgen niet al te ver weg )

Zal vanavond even een video uploaden waar het gesis vandaan komt. ( Komt duidelijk van het zwarte bedradingsgedeelte/stroom) Kan een capkit misschien alles verhelpen?
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Mon Jan 21, 2013 09:27

31k CRT's zijn niet zo zeldzaam; iedere Naomi Universal kast heeft een 31k monitor. Wat wel zeldzaam is, is eentje vinden zonder burn ;-)

Als je het geluid van een rotje hebt gehoord, kan er ook een condensator zijn ontploft. Zie je sporen van schade of kapotte/geblakerde onderdelen?

Maar je aanname dat VGA op 31khz werkt klopt. Een XBOX360 met een VGA kabel heeft een 31khz monitor nodig.
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Mon Jan 21, 2013 10:56

Dat vind ik zelf nou ook raar, ik zie nergens schade of iets wat verbrand is. het lijkt gewoon alsof ergens stroom lekt. maar waar zou ik precies moeten kijken voor schade? ik inspecteer hem vanavond nog eens. condensators zijn die zwarte staafjes he?

een beetje burn-in is mee te leven maar gezien het een hele zoektocht wordt om een nieuwe te vinden, probeer ik eerst deze te redden.
ckong

Post by ckong » Mon Jan 21, 2013 12:15

Heeft DLX niet nog een mooie Naomi te koop, met een goed scherm? Misschien is dat wel wat, een los scherm zal niet veel minder kosten, zeker burn free, en dan heb je ook meteen wat reserve onderdelen.

Hier is de link: viewtopic.php?f=7&t=4154&hilit=naomi
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Mon Jan 21, 2013 12:27

ckong wrote:Heeft DLX niet nog een mooie Naomi te koop, met een goed scherm? Misschien is dat wel wat, een los scherm zal niet veel minder kosten, zeker burn free, en dan heb je ook meteen wat reserve onderdelen.

Hier is de link: viewtopic.php?f=7&t=4154&hilit=naomi

ik heb zelf echt geen 600 euro of ruimte ervoor xd 150 is al een hele investering voor mij maar toch bedankt :)

heb net nog even wat opgezocht over die condensators. het zou goed kunnen dat het daar aan ligt. ze verklaren wel het geluid en de screentearing. vanavond eens echt goed kijken naar een lekkende of beschadigde condensator. zijn capkits een beetje universeel? denk niet dat ik eentje kan krijgen precies voor dit model.
ChapDDR
Active Level:
Active Level:

Post by ChapDDR » Mon Jan 21, 2013 18:22

Ik ben dus even langs die zaak geweest waarvan ik dacht dat ze wel nog crt repareren en blijken ze ook nog eens te doen! Ze zeiden dat als het aan de condensators ligt, ze allemaal vervangen rond de 45 euro kost maar ze dachten dat er misschien iets verbogen was? En als dat zo was liepen de kosten hoog op. Ik denk dat ik hem volgend weekend langs ga brengen maar misschien kunnen jullie nu al een mening erover geven? :)

Maar ik heb vandaag nog naar de monitor gekeken met daglicht en wel raar dat het mij niet eerder opviel maar er lagen overal zwarte schilvers. ( Ze komen van de beeldbuisachterkant af )
Schilvers:
Image
Komt van:
Image
Image

Wat mij ook opviel is dat van deze witte vierkantjes er eentje los en eentje half los was.
Image

Ik heb zelf alle condensators langs proberen te gaan en heb er twee gevonden die mogelijk beschadigd lijken. ( Maar dit kunnen er natuurlijk veel meer zijn )
nummero uno:
Image
number two:
Image

Toen ik hem vanmiddag uitzette was er weer een knal maar de knal kwam gelijk nadat ik de pc had afgesloten en het signaal weg viel. ( Toeval? )

Maar is het denk je verstandig om hem te laten repareren? ( Ze doen zelf ook nog van te voren onderzoek en als ze niks vinden kost het 37,50 ) De symptomen die de monitor vertoont ( Sissend geluid en scheurtjes in het scherm ) zijn identiek aan de vele problemen die slechte caps veroorzaken. Ik laat het liever door hun doen dan zelf.

En de video's zoals beloofd.

Screentearing rond 0:01~0:02

Het geknetter met daarna het gesis erbij:

Na de eerste knal. Na deze video had ik de monitor twee uur uit gelaten en daarna was het nog steeds ingezoomed maar wel veel minder dan in de video.
P-Nut
Active Level:
Active Level:

Post by P-Nut » Wed Jan 30, 2013 16:19

Naar de kringloopwinkel en een nieuw scherm in doen... klinkt als een disaster waiting to happen! Wel jammer dat je zoveel problemen mee hebt... Kijk of je een electricien kan langs laten komen?
Locked